دوره 3، شماره 2 - ( فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی تابستان 1401 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 56-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Banihashemi Imam Gheysi F, Pourmohamadreza-Tajrishi M, Alizadeh H, Ghaedamini Harouni G, Ahmadi A. (2022). The Effect of Basic Skills Program on Quantitative Reasoning, Math Performance, and Working Memory of Preschool Children. Early Childhood Health And Education. 3(2), 33-56.
URL: http://jeche.ir/article-1-71-fa.html
بنی هاشمی امام قیصی فاطمه، پورمحمدرضاتجریشی معصومه، علیزاده حمید، قائدامینی هارونی غلامرضا، احمدی احمد. تأثیر برنامه مهارت‌های پایه بر استدلال کمی، عملکرد ریاضی و حافظه فعال در کودکان پیش-دبستانی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1401; 3 (2) :56-33

URL: http://jeche.ir/article-1-71-fa.html


1- دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
2- دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- دانشگاه ایالتی اورگان، اورگان، ایالات متحده آمریکا
چکیده:   (292 مشاهده)
مقدمه: عملکرد موفقیت­آمیز در ریاضیات، وابسته به مهارت­های پایه­ای­تر است هدف، تعیین تأثیر برنامه آموزشی مهارت‏های پایه بر استدلال کمی، عملکرد ریاضی و حافظه فعال در کودکان پیش دبستانی بود.
روش پژوهش: در یک مطالعه شبه آزمایشی، از کودکان پنج تا شش سال شهرستان بروجن در سال تحصیلی 1400-1399، 38 دختر و 42 پسر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. سپس 30 کودک  (17 دختر و 13 پسر) دارای نمره یک انحراف معیار پایین­تر از میانگین در آزمون هوش استنفورد- بینه و آزمون سنجش مهارت­های پایه، به عنوان کودکان در معرض خطر اختلال ریاضی شناسایی و در گروه آزمایش و کنترل، جایگزین شدند. گروه آزمایش در 24 جلسه آموزشی شرکت کردند. پس از آخرین جلسه و پنج هفته بعد، آزمون هوش استنفورد- بینه و سنجش مهارت­های پایه، دوباره اجرا شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد عملکرد ریاضی، استدلال کمی و حافظه فعال گروه آزمایش پس از دریافت برنامه، بهبود یافت. با توجه به ضرایب اتا به ترتیب 88%، 29%،  و 83% از تغییر در استدلال کمی، عملکرد ریاضی و حافظه فعال ناشی از شرکت در مداخله است. نتایج آزمون بونفرونی نشان داد که تفاوت بین میانگین استدلال کمی، عملکرد ریاضی و حافظه فعال دو گروه، در مراحل پیش آزمون، پس آزمون، و پیگیری، معنادار است.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به بهبود استدلال کمی، عملکرد ریاضی و حافظه فعال کودکان پیش دبستانی، می­توان نتیجه گرفت که گنجاندن برنامه­های مشابه در دوره پیش دبستانی نه تنها می­تواند به بهبود عملکرد ریاضی منجر شود بلکه از شکست­های تحصیلی نیز جلوگیری می­کند.
 
متن کامل [PDF 796 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/5 | پذیرش: 1401/5/1 | انتشار: 1401/6/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb