دوره 2، شماره 4 - ( فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی زمستان 1400 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 78-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kakavand A, Keshavarz S, Shirmohammadi F. (2022). Effectiveness of mind theory training on reducing adjustment problems in preschool students. Early Childhood Health And Education. 2(4), 66-78.
URL: http://jeche.ir/article-1-63-fa.html
کاکاوند علیرضا، کشاورز سمیه، شیرمحمدی فرهاد. اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر کاهش مشکلات سازش یافتگی کودکان پیش‌دبستانی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1400; 2 (4) :78-66

URL: http://jeche.ir/article-1-63-fa.html


چکیده:   (233 مشاهده)
چکیده
مقدمه: مهارت‌های اجتماعی ضعیف موجب پرخاشگری، اضطراب و افسردگی در کودکان میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر کاهش مشکلات سازش یافتگی کودکان پیش‌دبستانی انجام شد.
روش پژوهش: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری را کودکان پسر پیش‌دبستانی ملاصدرا در شهرستان قدس در استان تهران در سال تحصیل 1397-98 تشکیل دادند. تعداد40 نفر از کودکان پیش‌دبستانی با مشکلات سازش یافتگی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل 20 نفره قرار داده شدند. کلیه آزمودنی‌ها 8 جلسه آموزشی را گذرانده و پرسشنامه مشکلات سازش یافتگی راتر را در سه نوبت تکمیل نمودند. ابزار پژوهش شامل آزمون نظریه ذهن و مقیاس اختلالات رفتاری راتر (1967) بود. داده های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس چندمتغیره و با استفاده از نرم افزار SPSS23 تحلیل شد.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش نظریه ذهن بر کاهش اختلال کمبود توجه، رفتار ضداجتماعی و ناسازگاری اجتماعی کودکان پسر پیش‌دبستانی اثر داشته است و تغییرات در طول زمان پایدار بوده اند.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش، آموزش نظریه ذهن میتواند به عنوان شیوهای برای کاهش میزان مشکلات سازش یافتگی کودکان پیش‌دبستانی مورد استفاده قرار گیرد.

 
متن کامل [PDF 1067 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/22 | پذیرش: 1400/12/1 | انتشار: 1400/12/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb