دوره 3، شماره 3 - ( 9-1401 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (2070 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شناختی- رفتاری مادران و آموزش ذهن آگاهی کودکان بر اضطراب کودکان 9 تا 12 سال بود.
روش پژوهش: روش این پژوهش نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کودکان 9 تا 12 سال مدرسه ابتدایی ارامنه در شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1398 بودند که از میان آنها 30 کودک با روش نمونه‌گیری دردسترس براساس خط برش مقیاس اضطراب چندبعدی کودکان مارچ و همکاران (1997) انتخاب شدند که با گمارش تصادفی در دو گروه آموزش شناختی رفتاری برای مادران و ذهن آگاهی برای کودکان و گروه گواه گمارده شدند. مادران گروه مداخله اول 8 جلسه آموزش شناختی رفتاری به مدت زمان هر جلسه 90 دقیقه و کودکان گروه مداخله دوم 8 جلسه آموزش ذهن آگاهی به مدت زمان هر جلسه 90 دقیقه را دریافت کردند. داده­های پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد آموزش گروهی شناختی- رفتاری برای مادران (01/0>P، 86/8 =(36 و 2)F) و آموزش گروهی ذهن آگاهی برای کودکان (01/0>P، 43/5 =(36 و 2)F) در مقایسه با گروه گواه میانگین اضطراب را در کودکان کاهش داد.
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش گروهی شناختی رفتاری مادران و ذهن آگاهی به کودکان می‌تواند برای و کاهش اضطراب کودکان استفاده شود.
 
شماره‌ی مقاله: 1
متن کامل [PDF 1065 kb]   (353 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/6 | پذیرش: 1401/9/1 | انتشار: 1402/1/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.