دوره 3، شماره 1 - ( فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی بهار 1401 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 11-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه شیراز
چکیده:   (195 مشاهده)
پژوهش حاضر، میزان حمایت­اجتماعی ­ادراک­ شده و بهزیستی تحصیلی در دانش‌آموزان ورزشکار و غیر­ورزشکار دوره­ی دوم ابتدایی را مقایسه می­کند. بدین منظور، تعداد 140 نفر دانش­آموز دوره­ی دوم ابتدایی پایه­های چهارم، پنجم و ششم منطقه­ی بیضا در استان فارس  که عضو تیم­های ورزشی مدرسه بودند، انتخاب و سپس تعداد 140 نفر با توجه به متغیرهای پایه‌ی تحصیل و جنسیت، به شیوه­ی همتا­سازی از بین دانش­آموزانی که عضو هیچ گروه ورزشی نبودند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه­ی حمایت اجتماعی ادراک شده­ی زیمت و همکاران (1988) و پرسشنامه­ی بهزیستی­تحصیلی تومینین سوینی و همکاران(2012) بود. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل رگرسیون، تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده، نشان داد نمره­ی کل حمایت اجتماعی ادراک شده و نیز حمایت اجتماعی ادراک شده­ی بعد دوستان در دانش­آموزان ورزشکار به طور معناداری، بالاتر از دانش­آموزان غیر­ورزشکار بود. تفاوت معناداری بین بهزیستی­تحصیلی دانش­آموزان ورزشکار و غیر‌ورزشکار دیده نشد. هم‌چنین در گروه ورزشکار، حمایت دوستان و خانواده، بعد ارزش مدرسه و فرسودگی نسبت به مدرسه را به طور منفی و معنادار، پیش‌بینی کرد. رضایت­مندی از تحصیل و درآمیزی با کار مدرسه نیز توسط بعد حمایت خانواده به صورت مثبت و معنادار پیش‌بینی شد. در گروه غیر­ورزشکار، تنها حمایت افراد مهم، بعد ارزش مدرسه را پیش­بینی کرد. بین ابعاد حمایت اجتماعی و بهزیستی­تحصیلی در کل نمونه رابطه­ی معنا­داری وجود داشت. در نهایت یافته­های این پژوهش نشان داد با حمایت خانواده و دوستان از دانش­آموزان ورزشکاری بهزیستی تحصیلی آنها افزایش می یابد که با توجه به نقش انکارناپذیر حمایت اجتماعی لازم است با اجرای برنامه­های آموزشی مناسب در جهت افزایش حمایت خانواده­ها و افرادی که با دانش‌آموزان در ارتباط هستند، به بهزیستی آنان کمک نمود.
 
متن کامل [PDF 1156 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/19 | پذیرش: 1401/2/26 | انتشار: 1401/3/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.