1- دانشگاه شیراز
چکیده: (195 مشاهده)
پژوهش حاضر، میزان حمایتاجتماعی ادراک شده و بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان ورزشکار و غیرورزشکار دورهی دوم ابتدایی را مقایسه میکند. بدین منظور، تعداد 140 نفر دانشآموز دورهی دوم ابتدایی پایههای چهارم، پنجم و ششم منطقهی بیضا در استان فارس که عضو تیمهای ورزشی مدرسه بودند، انتخاب و سپس تعداد 140 نفر با توجه به متغیرهای پایهی تحصیل و جنسیت، به شیوهی همتاسازی از بین دانشآموزانی که عضو هیچ گروه ورزشی نبودند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهی حمایت اجتماعی ادراک شدهی زیمت و همکاران (1988) و پرسشنامهی بهزیستیتحصیلی تومینین– سوینی و همکاران(2012) بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل رگرسیون، تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده، نشان داد نمرهی کل حمایت اجتماعی ادراک شده و نیز حمایت اجتماعی ادراک شدهی بعد دوستان در دانشآموزان ورزشکار به طور معناداری، بالاتر از دانشآموزان غیرورزشکار بود. تفاوت معناداری بین بهزیستیتحصیلی دانشآموزان ورزشکار و غیرورزشکار دیده نشد. همچنین در گروه ورزشکار، حمایت دوستان و خانواده، بعد ارزش مدرسه و فرسودگی نسبت به مدرسه را به طور منفی و معنادار، پیشبینی کرد. رضایتمندی از تحصیل و درآمیزی با کار مدرسه نیز توسط بعد حمایت خانواده به صورت مثبت و معنادار پیشبینی شد. در گروه غیرورزشکار، تنها حمایت افراد مهم، بعد ارزش مدرسه را پیشبینی کرد. بین ابعاد حمایت اجتماعی و بهزیستیتحصیلی در کل نمونه رابطهی معناداری وجود داشت. در نهایت یافتههای این پژوهش نشان داد با حمایت خانواده و دوستان از دانشآموزان ورزشکاری بهزیستی تحصیلی آنها افزایش می یابد که با توجه به نقش انکارناپذیر حمایت اجتماعی لازم است با اجرای برنامههای آموزشی مناسب در جهت افزایش حمایت خانوادهها و افرادی که با دانشآموزان در ارتباط هستند، به بهزیستی آنان کمک نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/19 | پذیرش: 1401/2/26 | انتشار: 1401/3/10