دوره 5، شماره 2 - ( دوره 5، شماره 2 (پیاپی 16) 1403 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 79-67 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
2- دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
3- استاد یار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
چکیده:   (2385 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت مشکلات درونی سازی و برونی سازی در پیش بینی رفتارهای پرخطر و نقش مهم حساسیت مادرانه و سلامت عمومی مادران در شکل گیری نظام رفتاری کودکان، پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ای حساسیت مادرانه و سلامت عمومی مادران در کودکان پیش دبستانی دارای نشانگان درونی سازی و برونی سازی و عادی انجام گردید. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، مادران کودکان پیش دبستانی دارای نشانگان درونی سازی و برونی سازی منطقه ده تهران است که در سال 1402 مشغول به تحصیل بودند. با روش نمونه گیری در دسترس، 30 مادر کودک دارای نشانگان درونی سازی و برونی سازی با 30 مادر کودک عادی مورد مقایسه قرار گرفتند. هر دو گروه با فهرست رفتاری کودک (آخنباخ و رسکورلا، 1991)، پرسشنامه کیفیت مراقبت مادرانه (قنبری وهمکاران، 1390) و پرسشنامه سلامت عمومی (گلدبرگ و همکاران، 1979) ارزیابی شدند. جهت تجزیه و تحلیل یافته‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس (آنکوا) و تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد؛ حساسیت مادرانه و سلامت عمومی مادران کودکان پیش دبستانی دارای نشانگان درونی سازی و برونی سازی با مادران کودکان عادی تفاوت معناداری دارد. نتیجه‌گیری: وضعیت سلامت عمومی مادران دارای کودکان با نشانگان درونی سازی و برونی سازی نسبت به مادران کودکان عادی نامساعدتر است. علاوه بر این، حساسیت مادرانه کمتر، تهدیدی برای سلامت روان کودکان قلمداد می شود.
شماره‌ی مقاله: 6
متن کامل [PDF 565 kb]   (859 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/20 | پذیرش: 1403/3/22 | انتشار: 1403/3/22

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.