دوره 6، شماره 2 - ( دوره6، شماره2(پیاپی20) 1404 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.K.REC.1403.126

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Hashemi Y, Keshavarz S. (2025). The Relationship Between Mothers' Emotional Intelligence and Aggressive Behaviors in Preschool Children: The Mediating Role of Children's Emotion Regulation. Journal of Childhood Health and Education. 6(2),
URL: http://jeche.ir/article-1-329-fa.html
هاشمی یاسمن، کشاورز سمیه. رابطه بین هوش هیجانی مادران با رفتارهای پرخاشگرانه کودکان پیش‌دبستانی: نقش میانجی تنظیم هیجانی کودکان فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1404; 6 (2)

URL: http://jeche.ir/article-1-329-fa.html


1- دانشگاه ازاد واحد خمین
2- دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
چکیده:   (14 مشاهده)
زمینه و هدف: پرخاشگری در کودکان می‌تواند پیش‌بینی‌کننده مشکلات رفتاری آینده مانند انزوای اجتماعی، عملکرد ضعیف تحصیلی، مشکلات رفتاری و ارتباطی و حتی مشکلات روان‌شناختی شدیدتر در دوران نوجوانی باشد.  این پژوهش با هدف بررسی ارتباط هوش هیجانی مادران و رفتارهای پرخاشگرانه کودکان پیش‌دبستانی با نقش میانجی تنظیم هیجانی کودکان انجام گرفت. روش پژوهش: روش پژوهش همبستگی از نوع الگویابی تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش ­دبستانی شهر تهران در سال 1403 بود که از این بین 235 نفر به شیوه در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ (1996)، سیاهه تنظیم هیجانی شیلدز و سیچتی (1667) و پرسشنامه پرخاشگری واحدی و همکاران فرم والدین (2008) بود. یافته­ ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده ­ها حاکی از  برازش مطلوب مدل پژوهش با داده ­های تجربی بود. نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی مادران با پرخاشگری کودکان و بین تنظیم هیجانی کودکان با پرخاشگری کودکان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین طبق نتایج نقش واسطه­ های تنظیم هیجانی کودکان در رابطه هوش هیجانی مادران با پرخاشگری کودکان تایید شد. بحث و نتیجه ­گیری: نتایج پژوهش حاضر اهمیت توجه به نقش تنظیم هیجانی کودکان پیش­دبستانی و همچنین هوش هیجانی مادران، بخصوص در کودکانی که در کنترل پرخاشگری مشکل دارند را برای مشاوران و همچنین خانواده ­ها برجسته می­ نماید.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/12/26 | پذیرش: 1404/4/18 | انتشار: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.