چکیده: (481 مشاهده)
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه سازمان دهی بر مهارت خود مدیریتی یا ساماندهی تکالیف و وظایف مدرسه کودکان دارای اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق نیمه آزمایشی با طــرح پیشآزمون/ پسآزمون با گروه کنترل اســت، جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان پسر 7 تا 13 ساله با اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل در سال 1399 و 1398 شهر تهران و والدین آنها تشکیل میدادند. حجم نمونه با استفاده از فرمول برآورد(ریچارد ، 1988)، احتمال خطای نوع اول 05/0، احتمال خطای نوع دوم 20/0، توان آزمون 80/0 و اندازه اثر(49/0 d=) 40 نفر محاسبه شد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی از بین کلینیک هایی که به درمان و پذیرش کودکان دارای اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی میپرداختند یک کلینیک به تصادف انتخاب شد و از بین مراجعان با توجه به معیارهای ورود و خروج 40 کودک به صورت تصادفی ساده انتخاب و به تصادف به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند(20 دانش آموز در هر گروه). آموزش بصورت انفرادی و براساس رویکرد رفتاری و آموزش مهارتهای سازمان دهی در طی بیست جلسه (مهارتهای سازماندهی، سازماندهی رفتارها در خانه، تعارضهای خانوادگی و مشکلات عدم انجام تکالیف مدرسه) صورت گرفت(آبیکف و کالاگر، 2008). در این مطالعه از سه ابزار کولیج (2002)، کارکردهای اجرایی بریف (2000) و کارکردهای اجرایی بارکلی(2012) و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون چندمتغیری منکووا و نرم افزار SPSS ورژن 23 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میزان مشکلات سامان دهی یا مدیریت تکالیف در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی که در گروه آزمایش قرار گرفتند به طور معنی داری کاهش پیدا یافته بود. نتایج آزمون چند متغیری منکووا برای متغیر وابسته سازمادهی تکالیف، و برنامه ریزی نشان داد که هر دو مهارت (سازمان دهی و برنامه ریزی) در شرکت کنندگان گروه آزمایش افزایش پیدا کرده است. بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد یکی از شیوههای اثر بخش در کاهش مشکلات سازمان دهی و مدیریت کردن کارها و وظایف مدرسه درکودکان دارای اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی، آموزش برنامه درمانی سازمان دهی میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/8/27 | پذیرش: 1400/9/11 | انتشار: 1400/10/10