دوره 2، شماره 3 - ( فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی پاییز 1400 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 97-78 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (428 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر استفاده از بازی‌آموزشی در درس ریاضی بر عملکرد آموزشی کودکان بیشفعال صورت پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف در دستۀ پژوهش‌های کاربردی بوده و بر حسب شیوۀ گردآوری داده‌ها از نوع پژوهش‌های نیمه‌آزمایشی با طرح دو گروه آزمایش و کنترل به صورت پیش‌آزمون- پس‌آزمون می‌باشد. روش پژوهش: این پژوهش به روش نیمه‌آزمایشی با طرح دو گروه آزمایش و کنترل به صورت پیش‌آزمون- پس‌آزمون انجام گردید. جامعه آماری شامل 30 دانش‌آموز بیش‌فعال 6 تا 8 سال آموزشگاه اسطوره منطقه دو شهر تهران بوده که نمونه‌ی آماری هدفمند و جایگزینی نمونه در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بوده است. در این پژوهش ابتدا آزمون عملکرد آموزشی از کودکان گرفته شد و سپس گروه آزمایش با بازی‌های آموزشی طراحی شده که در وبسایت به صورت آنلاین در دسترس می‌باشند آموزش دیدند و گروه کنترل روند آموزش عادی خود را طی نمودند. در انتهای دوره، مجدداً از هر دو گروه آزمون گرفته شد و نتایج در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج حاصل از آزمون توزیع نرمال گولموگروف- اسمیرنوف برای پیش‌آزمون‌ها و پس‌آزمون‌های عملکرد آموزشی بیشتر از 5 صدم بودکه نشان می‌داد داده‌ها دارای توزیع نرمال می‌باشند و می‌توان آزمون‌های پارامتریک را مورد استفاده قرار داد. پس از آزمون کوواریانس برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده گردید. نتایج نشان می‌داد که میانگین اختلاف گروه آزمایش برابر 67/9 و میانگین اختلاف گروه کنترل برابر 93/0 است که بین این 2 میانگین، اختلاف 73/8 برقرار است که مقدار زیادی است. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده و فرضیه 1 (استفاده از بازی‌آموزشی در درس ریاضی بر عملکرد آموزشی کودکان بیش‌فعال 6 تا 8 سال دارای تأثیر مثبت است) در پژوهش حاضر با توجه به اینکه نتایج آزمون عملکرد برای دو گروه آزمایش و کنترل در سطح 95 درصد معنادار است، می‌توان نتیجه گرفت که فرض صفر رد شده و بازی‌آموزشی بر عملکرد آموزشی این کودکان تأثیر مثبت داشته است. در نهایت پیشنهاد می‌گردد که چنین پژوهش‌هایی تجاری‌سازی شده و در اختیار تمامی کودکان بیش‌فعال و خانواده‌هایشان قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1150 kb]   (106 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/8/15 | پذیرش: 1400/9/16 | انتشار: 1400/10/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.