AU - Ahmadi Zadeh, Fahimeh AU - Kakavand, Ali Reza AU - Keshavarz, Somayeh TI - Effects of active music therapy on sensory processing patterns and motor skills in children with Autism Spectrum Disorder level 1 PT - JOURNAL ARTICLE TA - jecheir JN - jecheir VO - 2 VI - 3 IP - 3 4099 - http://jeche.ir/article-1-49-fa.html 4100 - http://jeche.ir/article-1-49-fa.pdf SO - jecheir 3 AB  - مقدمه: کودکان طیف اتیسم، اغلب مشکلات پردازش حسی و نقص‌های حرکتی را تجربه میکنند. جهت درمان کودکان اتیسم روش‌های مختلفی پیشنهاد شده است. روش موسیقی درمانی فعال به عنوان یکی از این مداخلات می‌تواند موثر واقع شود. هدف مطالعه حاضر، بررسی تاثیر روش موسیقی درمانی فعال در الگوهای پردازش حسی و مهارت‌های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم سطح یک می‌باشد. پژوهش حاضر از نوع هدف، نوعی تحقیق کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، یک مطالعه تک آزمودنی می‌باشد. روش پژوهش: این پژوهش، یک مطالعه تک آزمودنی از نوع ABA و نمونه‌های انتخابی شامل دو کودک پسر مبتلا به طیف اتیسم 6 تا 11 سال، که به روش نمونه گیری غیر تصادفی از نوع در دسترس انتخاب شدهاند. جامعه آماری شامل همه کودکان مبتلا به اتیسم سطح یک که در محدوده سنی 6 تا 11 سال بوده و در یک سال گذشته به کلینیک کاردرمانی، گفتاردرمانی نور واقع در کرج مراجعه کرده بودند، که از بین این مراجعین ، دو کودک پسر که نمره تست تشخیصی گارز آنها بین 48 تا 65 بود و در شش ماه گذشته مداخلات موسیقی درمانی د ریافت نکرده بودند و همچنین خانواده هایشان داوطلب برای شرکت در این مطالعه بودند انتخاب شدند. جلسات موسیقی درمانی در طول سه ماه، هر هفته سه جلسه و هر جلسه یک ساعت ونیم برگزار شد. ملاک ورود به پژوهش کسب نمره‌ی سطح یک در مقیاس گارز (1994)، بود. ابزار گردآوری داده ها، نمایه حسی 2 2014)، و تست تبحر حرکتی برونینکز-ازرتسکی(1972)، بود و ارزیابی‌ها در چند خط پایه و پیگیری انجام شد. از روش بازبینی دیداری نمودارها(فراز و فرود متغیر وابسته)، شاخصهای درصد بهبودی، تغییرپذیری و اندازه اثر استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در این بررسی، ابتدا داده‌های خام به صورت نمودار رسم شد. سپس محفظه‌ی ثبات و روند برای نمودار داده‌های هر آزمودنی در موقعیت‌های خط پایه، مداخله و پیگیری رسم شده و پس از آن با استفاده از شاخص‌های روند و ثبات، میزان ثبات و جهت روند داده‌ها مشخص شد و در نهایت با استفاده از ترسیم نمودار روند و تبیین اندازه اثر با تحلیل درون موقعیتی و بین موقعیتی، داده‌ها تحلیل شدند. یافته‌ها: موسیقی درمانی فعال، اثر معناداری بر الگوهای پردازش حسی، همچنین بر مهارتهای حرکتی درشت، ظریف و هماهنگی اندام فوقانی، در هر دو آزمودنی داشته است. بحث و نتیجه‌گیری: میانگین نمرات مهارت‌های حرکتی درشت، بهبودی بیشتر و هماهنگی اندام فوقانی کمترین درصد بهبودی را نشان دادند. همچنین در الگوهای پردازش حسی، میزان بهبودی متوسطی به ویژه در مؤلفه‌های حس جویی و حساسیت حسی نشان داده شد. نتایج به دست آمده در این پژوهش، نشان دادند که روش موسیقی درمانی فعال، بر بهبود الگوهای پردازش حسی و مهارت‌های حرکتی کودکان اتیسم سطح یک تاثیر معناداری داشته است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - jecheir PG - 15 PT - Research YR - 2021