AU - Alipanah, Mohammad AU - Haidarian, Milad AU - Pourmohamadreza-Tajrishi, Masoume AU - Nejati, Vahid AU - Vahedi, Mohsen TI - The Efficacy of Computerized Cognitive Rehabilitation Software on Math Performance in Children with Dyscalculia PT - JOURNAL ARTICLE TA - jecheir JN - jecheir VO - 3 VI - 1 IP - 1 4099 - http://jeche.ir/article-1-58-fa.html 4100 - http://jeche.ir/article-1-58-fa.pdf SO - jecheir 1 AB  - مقدمه: اختلال ریاضی یکی از انواع اختلال­های عصبی تحولی است و معمولا با مشکلاتی در یادگیری و حل مسائل ریاضی مشخص می­شود هدف پژوهش تعیین کارآمدی برنامه توانبخشی شناختی رایانه­ای بر عملکرد ریاضی کودکان دارای اختلال ریاضی بود. روش پژوهش: در مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، 30 کودک به شیوه در دسترس از کودکان 8 تا 12 سال دارای اختلال ریاضی در شهر سنندج انتخاب شدند و با استفاده از آزمون ایران کی­مت مورد ارزیابی قرار گرفتند. تمامی کودکان به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه انفرادی (دو جلسه در هفته؛ هر جلسه 30 تا 45 دقیقه) برنامه توانبخشی شناختی رایانه­ای شرکت کردند و گروه کنترل فقط برنامه­های متداول در مدرسه را دریافت نمود. عملکرد ریاضی تمامی کودکان پس از آخرین جلسه آموزشی و پنج هفته پس از آن، دوباره اندازه­گیری شد. داده­های به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر و به کمک SPSS 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های تحلیل واریانس نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی رایانه­ای، بر عملکرد ریاضی کودکان دارای اختلال ریاضی تأثیر معنادار نداشته است و بر مبنای مجذور اتا می­توان نتیجه گرفت که تنها 03/0 % از تغییرات در عملکرد ریاضی ناشی از دریافت برنامه توانبخشی شناختی رایانه­ای بوده است. بررسی روند زمانی دو گروه آزمایش و کنترل، بیانگر آن است که اثر زمان در هر دو گروه، معنادار نیست. با توجه به مجذور اتا می­توان نتیجه گرفت که 28% از واریانس عملکرد ریاضی گروه آزمایش ناشی از دریافت برنامه توانبخشی شناختی رایانه­ای بوده است. به سخن دیگر، گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، روند یکنواخت داشته­اند و تفاوت مشاهده شده، معنادار نیست. بحث و نتیجه­گیری: با توجه به عدم تأیید کارآمدی توانبخشی شناختی رایانه­ای بر عملکرد ریاضی کودکان دارای اختلال ریاضی، نیاز به بررسی ها و پژوهش‌های بیشتر در این زمینه احساس می­شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - jecheir PG - 69 PT - Research YR - 2022