1- دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2- دانشگاه صدا و سیمای تهران
چکیده: (57 مشاهده)
پیشینه و هدف: مشکلات شنوایی اغلب زندگی اجتماعی کودکان سخت شنوا را با مشکل روبرو می کند. از اینرو پرداختن به راهکارهایی که به این افراد کمک کند از اهمیت برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان اثربخشی دو روش قصه¬گویی از طریق تصویر¬سازی و پانتومیم بر اختلالات عاطفی رفتاری دانشآموزان دارای مشکلات شنوایی شکل گرفت. روش: بدین منظور از جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر ناشنوا 17-14ساله منطقه 20 شهر تهران که در سال 1400-1401 ، مشغول به تحصیل بودند به شیوه هدفمند و در دسترس نمونه ای به حجم 24 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه (8 نفر در گروه تحت آموزش قصهگویی از طریق تصویرسازی ، 8 نفر در گروه تحت آموزش قصهگویی با پانتومیم و 8 نفر در گروه کنترل ) جایگزین شدند. در این پژوهش از فهرست عاطفی رفتاری کودک آخنباخ استفاده شد. پرسشنامه¬ها توسط نرم افزار SPSS22 و با آزمون آماری تحلیل کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نشان دادند قصهگویی از طریق پانتومیم بر کاهش رفتارهای قانون شکنی (05/0< P) و قصهگویی از طریق تصویرسازی و پانتومیم به یک میزان بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه (05/0< P) موثر است. نتیجهگیری: بنابراین استفاده از روش قصهگویی از طریق تصویرسازی و پانتومیم برای کاهش رفتارهای قانون شکنی و پرخاشگرانه در دانشآموزان با مشکلات شنوایی توصیه می¬شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/12/15 | پذیرش: 1403/2/1