دوره 5، شماره 3 - ( دوره 5، شماره 3 (پیاپی 17) 1403 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 52-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jadidi Mohammadabadi A, khojasteh S. (2024). Teaching of Non-Verbal Memory on the Accuracy and Concentration of Primary School Students. Journal of Childhood Health and Education. 5(3), : 4 doi:10.32592/jeche.5.3.39
URL: http://jeche.ir/article-1-189-fa.html
جدیدی محمدآبادی اکبر، خجسته سعیده. آموزش حافظه غیرکلامی بر میزان دقت و تمرکز دانش‌آموزان دبستانی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1403; 5 (3) :52-39 10.32592/jeche.5.3.39

URL: http://jeche.ir/article-1-189-fa.html


1- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
چکیده:   (857 مشاهده)
زمینه و هدف: در پژوهش حاضر به بررسی آموزش حافظه غیرکلامی بر میزان دقت و تمرکز دانش‌آموزان ‌دبستانی شهرستان کرمان پرداخته شد.
روش پژوهش: این پژوهش یک طرح شبه آزمایشی است که با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانش‌آموزان ‌دبستانی مدارس دولتی ناحیه 2 شهرستان کرمان در سال تحصیلی 1402- 1401 بوده‌اند. برای انجام این پژوهش از میان جامعه آماری 30 نفر از دانش‌آموزان دو کلاس درس از دو دبستان به صورت هدفمند انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری به ‌صورت تصادفی خوشه‌ای بوده است و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگماری شدند. ابزار اندازه‌گیری این پژوهش 4 ابزار، مقیاس هوش وکسلر (1939)، پرسش‌نامه تمرکز سواری و اورکی (1395)، آزمون دقت (خط زنی تولوز – پیرون) (1911) و مقیاس عملکرد پیوسته رازولد و همکاران (1956) (CPT) بوده است. در سطح استنباطی، از آلفای کرونباخ جهت بررسی پایایی پرسش‌نامه‌ها و از آمار پارامتریک، آزمون t برای گروه‌های مستقل و تحلیل کوواریانس برای بررسی وضعیت متغیرها و فرضیه پژوهش استفاده شد. مبنای نتایج تحلیل در این پژوهش استفاده از نرم‌افزارSPSS ورژن 26 بوده است.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حافظه غیرکلامی بر میزان دقت و تمرکز دانش‌آموزان دبستانی شهر کرمان تاثیر داشته، اما آموزش حافظه غیرکلامی بر میزان دقت و تمرکز دانش‌آموزان ‌دبستانی دختر و پسر شهر کرمان تفاوتی نداشته است.
نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت که آموزش حافظه غیرکلامی برای افزایش میزان دقت و تمرکز دانش‌آموزان ‌دبستانی شهر کرمان بهتر از روش سنتی آموزش است. یادگیری فعال در آموزش دانش‌آموزان در یادگیری مهارت‌ها تاثیر بیشتری می‌گذارد. حافظه غیرکلامی از جمله مهارت‌های مهم در توسعه‌ دقت و تمرکز دانش‌آموزان دبستانی است. با بهبود حافظه غیرکلامی، دانش‌آموزان می‌توانند بهترین عملکرد ممکن را در فعالیت‌های مختلف شناختی خود انجام دهند و به بهترین شکل از فرایند یادگیری و توسعه‌ شخصیت بهره‌مند شوند.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: تمرکز، حافظه غیر کلامی، دقت.
متن کامل [PDF 804 kb]   (187 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/10/7 | پذیرش: 1402/11/2 | انتشار: 1403/2/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb