Doostdar Tousi M O, Hassanzadeh R, Iranmanesh A. (2024). Comparing the effectiveness of storytelling training based on positive self-talk and child-centered mindfulness on hope and concern about body image in children with cancer.
Early Childhood Health And Education.
5(1),
URL:
http://jeche.ir/article-1-192-fa.html
دوستدار طوسی مریم السادات، حسن زاده رمضان، ایرانمنش انیس. مقایسه اثربخشی آموزش قصهگویی مبتنی بر خودگویی مثبت و ذهنآگاهی کودک محور بر امیدواری و نگرانی از تصویربدنی در کودکان سرطانی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (1)
URL: http://jeche.ir/article-1-192-fa.html
1- دانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2- استاد گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاداسلامی، ساری، ایران (نویسنده مسئول)
3- استادیار گروه ریاضی و آمار، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
چکیده: (121 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش قصهگویی مبتنی بر خودگویی مثبت و ذهنآگاهی کودک محور بر امیدواری و نگرانی از تصویربدنی در کودکان سرطانی میباشد.
روش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی دارای پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان 8 تا12 ساله مبتلا به انواع سرطان که در سال 1400 تا خرداد 1401 در بیمارستان بوعلی سینای ساری تحت درمان بودند، انتخاب شدند. حجم نمونه شامل 60 کودک مبتلا به سرطان که به روش نمونهگیری هدفمند در دسترس برحسب معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی در سه گروه 20 نفری (دو گروه آزمایش و یک کنترل) جایگماری شدند. گروه آزمایشی اول به مدت 10 جلسه تحت آموزش قصهگویی مبتنی بر خودگویی مثبت و گروه دوم 10 جلسه تحت آموزش ذهنآگاهی کودک محور قرار گرفتند. ابزار استفاده شده پرسشنامهی امیدواری کودکان (اسنایدر و همکاران، 1996) و نگرانی دربـارە تصویر بدنی (لیتلتون و همکاران، 2005)، میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها با تحلیل کوواریانس آنکوا و تحلیل واریانس آنوا در نرم افزار SPSS25 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد هر دو روش آموزش در امیدواری و تصویر بدنی کودکان سرطانی با اثربخشی معناداری همراه بودند و اما در مقایسه این دو رویکرد درمانی رویکرد آموزش قصهگویی مبتنی بر خودگویی مثبت نسبت به ذهنآگاهی کودک محور اثر گذراتر است.
بحث و نتیجهگیری: هر دو روش مطرح شده در این پژوهش در افزایش امیدواری و کاهش نگرانی از تصویربدنی در کودکان سرطانی مؤثر واقع شد و اما در مقایسه این دو رویکرد، آموزش قصهگویی مبتنی بر خودگویی مثبت نسبت به ذهنآگاهی کودک محور اثر بخشی بیشتری داشته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/10/17 | پذیرش: 1403/1/15 | انتشار: 1403/2/1