دوره 6، شماره 1 - ( دوره 6، شماره 1 (پیاپی 19) 1404 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghoubnezhad S. (2025). Calculating the cut-off point and sensitivity of the screener for learning problems of preschoolers. Journal of Childhood Health and Education. 6(1),
URL: http://jeche.ir/article-1-245-fa.html
یعقوب نژاد قاین ساجد. محاسبه نقطه برش و حساسیت غربالگر مشکلات یادگیری نوآموزان پیش‌دبستانی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1404; 6 (1)

URL: http://jeche.ir/article-1-245-fa.html


استادیار گروه آموزش مشاوره و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده:   (421 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت ارائه خدمات توان‌بخشی شناختی به نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری پیش از ورود به دبستان، هدف این پژوهش محاسبه نقطه برش و حساسیت غربالگر مشکلات یادگیری نوآموزان پیش‌دبستانی در دامنه سنی 5 تا 5/6 سال است.
روش پژوهش: این مطالعه یک پژوهش کاربردی با روش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه نوآموزان پیش‌دبستانی در پنج استان خراسان رضوی، تهران، البرز، اصفهان و فارس بود که ازاین‌میان، نمونه‌ای به حجم 250 نفر (125 نفر دارای مشکلات یادگیری و 125 نفر فاقد مشکلات یادگیری) با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. برآورد حجم نمونه براساس تحلیل منحنی ROC و با هدف دستیابی به حساسیت و ویژگی مطلوب انجام شد. ابزار پژوهش، چک‌لیست غربالگری مشکلات یادگیری نوآموزان پیش‌دبستانی (یعقوب‌نژاد، 2023) بود. تحلیل داده‌ها در نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۶ با استفاده از منحنی ROC برای تعیین نقطه برش و شاخص‌های حساسیت و ویژگی انجام شد. مفروضه‌های نرمال بودن توزیع داده‌ها (آزمون کولموگروف-اسمیرنوف) و همگنی واریانس (آزمون لوین) پیش از تحلیل، تأیید شد.
یافته‌ها: نقطه برش بهینه 12/5 با حساسیت 0/992 و ویژگی 0/992 تعیین شد. مساحت زیر منحنی ROC برابر با ۱ بود که نشان‌دهنده عملکرد ایده‌ئال ابزار در تشخیص نوآموزان در معرض خطر است.
نتیجه‌گیری: غربالگر طراحی‌شده با تمرکز بر فرایندهای شناختی زیربنایی، ابزاری کارآمد برای شناسایی زودهنگام مشکلات یادگیری پیش از ورود به دبستان است. استفاده از این ابزار می‌تواند از شکست‌های تحصیلی آینده پیشگیری کرده و بستری برای طراحی مداخلات بهنگام فراهم کند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/9 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb