دوره 6، شماره 1 - ( دوره 6، شماره 1 (پیاپی 19) 1404 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.USWR.REC.1402.274

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Taheri S, Mohammadi Arya A, Karimzadeh M, Vahedi M. (2025). Determining the effectiveness of life skills training on behavioral problems and resilience of working children in Karaj (boys 7 to 13 years old). Journal of Childhood Health and Education. 6(1),
URL: http://jeche.ir/article-1-249-fa.html
طاهری سارا، محمدی آریا علیرضا، کریم زاده منصوره، واحدی محسن. تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی برمشکلات رفتاری و تاب آوری کودکان کار در شهرکرج( پسران 7 تا 13 سال) فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1404; 6 (1)

URL: http://jeche.ir/article-1-249-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ، گرایش پیش از دبستان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران ، ایران
2- استاد یار گروه آموزشی پیش از دبستان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
3- دانشیار گروه آموزشی پیش از دبستان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ، تهران، ایران.
4- استاد یار گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده:   (383 مشاهده)
هدف و زمینه: پژوهش حاضر به بررسی تعیین اثر بخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر مشکلات رفتاری و تاب آوری کودکان کار در شهر کرج پرداخته است.
روش پژوهش:  پژوهش حاضر از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و شامل دو گروه آزمایشی و کنترل، هر کدام 15 نفر، است. جامعه آماری پژوهش، کودکان کار پسر در بازه سنی 7 تا 13 سال شهر کرج بودند که در سال تحصیلی 2023-1403 در مراکز نگهداری کودکان کار این شهر دارای پرونده مددکاری بودند. نمونه‌گیری به صورت تمام شمار انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل آزمون آخن‌باخ (فرم گزارش معلم) (2001) و مقیاس تاب‌آوری کانر–دیویدسون(2003) (CD-RIS) بود. بسته آموزش مهارت‌های زندگی در 12 جلسه، هر هفته 3 جلسه 45 دقیقه‌ای، اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS  نسخه 26 تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی بر مشکلات رفتاری کودکان کار در شهر کرج تاثیر معناداری دارد و موجب کاهش مشکلات در 5 بعد از 8 بعد کلی شده است. اما این آموزش تاثیر معناداری بر ارتقای تاب آوری کودکان نشان نداد.
نتیجه گیری: برای بهبود تاب‌آوری کودکان کار، نیاز به برنامه‌های آموزشی طولانی‌تر و جامع‌تر و توجه به عوامل محیطی است. با انجام این تغییرات، می‌توان امیدوار بود که برنامه‌های آموزشی بتوانند تأثیرات مثبت بیشتری بر روی تاب‌آوری و بهبود شرایط زندگی کودکان کار داشته باشند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/26 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.