دوره 6، شماره 1 - ( دوره 6، شماره 1 (پیاپی 19) 1404 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 75-64 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.USWR.REC.1402.274


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri S, Mohammadi Arya A, Karimzadeh M, Vahedi M. (2025). Determining the effectiveness of life skills training on behavioral problems and resilience of working children in Karaj (boys 7 to 13 years old). Journal of Childhood Health and Education. 6(1), 64-75. doi: 10.32592/jeche.6.1.64
URL: http://jeche.ir/article-1-249-fa.html
طاهری سارا، محمدی آریا علیرضا، کریم زاده منصوره، واحدی محسن. تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر مشکلات رفتاری و تاب‌آوری کودکان کار در شهر کرج (پسران 7 تا 13 سال) فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1404; 6 (1) :75-64 10.32592/jeche.6.1.64

URL: http://jeche.ir/article-1-249-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ، گرایش پیش از دبستان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران ، ایران
2- استاد یار گروه آموزشی پیش از دبستان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
3- دانشیار گروه آموزشی پیش از دبستان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ، تهران، ایران.
4- استاد یار گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده:   (688 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر مشکلات رفتاری و تاب‌آوری کودکان کار در شهر کرج پرداخته است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و شامل دو گروه آزمایشی و کنترل، هر کدام 15 نفر، است. جامعه آماری پژوهش، کودکان کار پسر در بازه سنی 7 تا 13 سال شهر کرج بود که در سال تحصیلی 1403-1402 در مراکز نگهداری کودکان کار این شهر دارای پرونده مددکاری بودند. نمونه‌گیری به صورت تمام‌شمار انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل آزمون آخن‌باخ (فرم گزارش معلم) (2001) و مقیاس تاب‌آوری کانر–دیویدسون (2003) (CD-RIS) بود. بسته آموزش مهارت‌های زندگی در 12 جلسه، هر هفته 3 جلسه 45 دقیقه‌ای، اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش مهارت‌های زندگی بر مشکلات رفتاری کودکان کار در شهر کرج تاثیر معناداری دارد و موجب کاهش مشکلات در 5 بعد از 8 بعد کلی شده است. اما این آموزش تاثیر معناداری بر ارتقای تاب‌آوری کودکان نشان نداد.
نتیجه‌گیری: برای بهبود تاب‌آوری کودکان کار، نیاز به برنامه‌های آموزشی طولانی‌تر و جامع‌تر و توجه به عوامل محیطی است. با انجام این تغییرات، می‌توان امیدوار بود که برنامه‌های آموزشی بتوانند تاثیرات مثبت بیشتری بر روی تاب‌آوری و بهبود شرایط زندگی کودکان کار داشته باشند.
متن کامل [PDF 477 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/26 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb