Ethics code: 0
Asghari Khaftari R, Marzooghi R, Turkzadeh J, Keshavarzi F. (2025). Developing a Comprehensive Training Model for First-grade Elementary School Teachers using a Meta-synthesis Approach.
Journal of Childhood Health and Education.
6(1), 96-110. doi:
10.32592/jeche.6.1.96 URL:
http://jeche.ir/article-1-297-fa.html
1- دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز ،گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، شیراز، ایران
2- استاد گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز، ایران
3- دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز، ایران
چکیده: (867 مشاهده)
زمینه و هدف: نظام آموزشی بهمثابه یکی از ارکان اصلی هر جامعه، نقش تعیینکنندهای در شکلدهی به آینده آن دارد و معلمان دوره ابتدایی بهویژه معلمان پایه اول ابتدایی، تأثیر بسزایی در تربیت نسلهای آینده دارند. توجه به نیازهای آموزشی این معلمان برای ارتقای کیفیت آموزش، امری ضروری است. پژوهش حاضر با هدف توسعه الگویی جامع برای شناسایی نیازهای آموزشی معلمان پایه اول ابتدایی در ایران، براساس چارچوب تیپک طراحی شده است. روش پژوهش: این مطالعه از روش فراترکیب استفاده کرد. ابتدا سؤال پژوهش «الگوی جامع نیازهای آموزش معلمان در پایه اول ابتدایی در ایران برحسب الگوی تیپک چیست؟» بیان شد. در مراحل بعدی، مقالات مرتبط با موضوع از پایگاههای معتبر علمی مانند WOS، Scopus، IEEE، Google Scholar و منابع فارسی مانند مگیران و نورمگز گردآوری شدند و پس از تجزیهوتحلیل دادهها، ۴۱ مضمون پایه استخراج و ترکیب شدند. یافتهها: تحلیلها نشان داد که ۱۱ مضمون اصلی ازجمله نقش و مسئولیتهای معلمان، چالشهای تدریس فناوری، توسعه حرفهای و آموزش معلمان، اخلاق و حرفهگرایی و سایر مؤلفههای مرتبط در الگوی جامع نیازهای آموزشی معلمان شناسایی شدند. نتیجهگیری: این پژوهش با توسعه الگویی جامع، براساس تیپک، ابزاری کاربردی برای برنامهریزی آموزشی در حوزه معلمان ابتدایی ارائه میدهد. به این منظور توانمندسازی معلمان با مهارتهای ترکیبی فناوری، محتوا و پداگوژی میتواند به بهبود کیفیت آموزش در دوره ابتدایی منجر شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/9/10 | پذیرش: 1404/2/1 | انتشار: 1404/3/31