دوره 6، شماره 2 - ( دوره6، شماره2(پیاپی20) 1404 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.CTB.REC.1403.096

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Musazadeh Z, Madadi S. (2025). Comparing the Effectiveness of Child-Centered Neuropsychological Intervention and Spark Perceptual-Motor Exercises on Executive Functions and Attention Deficit in Preschool Children with Brain Development Delay. Journal of Childhood Health and Education. 6(2),
URL: http://jeche.ir/article-1-311-fa.html
موسی زاده زهره، مددی سولماز. مقایسه اثربخشی مداخله عصب روانشناختی کودک محور و تمرینات ادراکی-حرکتی اسپارک بر کارکردهای اجرایی و نقص توجه درکودکان پیش‌دبستانی دارای تاخیر رشد مغز فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1404; 6 (2)

URL: http://jeche.ir/article-1-311-fa.html


1- دانشگاه امام صادق
2- دانشگاه ازاد تهران مرکز
چکیده:   (8 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله عصب روانشناختی کودک محور و تمرینات ادراکی-حرکتی اسپارک بر کارکردهای اجرایی و نقص توجه در کودکان پیشدبستانی دارای تاخیر رشد مغز انجام شد. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح مقایسه پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری یک ماهه همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان 4 تا 5 ساله دارای تاخیر رشد مغز مراجعهکننده به کلینیک تخصصی مغز و اعصاب روان مهر شهر تهران در سال 1403-1402 بود. حجم نمونه پژوهش 36 نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس و براساس ملاکهای ورود و خروج انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و گواه) جایدهی شدند. مداخله عصب روانشناختی کودک محور و تمرینات ادراکی-حرکتی اسپارک در 16 جلسه، هفتهای دو بار برای گروه آزمایش اول و دوم اجرا شد. دادههای پژوهش با استفاده از نسخه پیشدبستانی پرسشنامه درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی- فرم والدین (BRIEF-P، جیویا و همکاران، 2003) و مقیاس مشکلات رفتاری کانرز (CPRS، کانرز، 1978)  گردآوری و با بهرهگیری از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها نشان دادند که مداخله عصب روانشناختی کودک محور و تمرینات ادارکی-حرکتی اسپارک بر کارکردهای اجرایی و نقص توجه تاثیر معناداری دارد (0/05p<). بین اثربخشی مداخله عصب روانشناختی کودک محور و تمرینات ادارکی-حرکتی اسپارک تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/05p>)؛ لذا، مداخله عصب روانشناختی کودک محور و تمرینات ادراکی-حرکتی اسپارک می‌تواند در بهبود کارکردهای اجرایی و نقص توجه کودکان پیشدبستانی دارای تاخیر رشد مغز به‌طور یکسان به‌کار رود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/8 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb