دوره 6، شماره 2 - ( دوره6، شماره2(پیاپی20) 1404 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.CTB.REC.1403.096

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Madadi S, Musazadeh Z. (2025). Comparing the Effectiveness of Child-Centered Neuropsychological Intervention and Spark Perceptual-Motor Exercises on Executive Functions and Attention Deficit in Preschool Children with Brain Development Delay. Journal of Childhood Health and Education. 6(2),
URL: http://jeche.ir/article-1-311-fa.html
مددی سولماز، موسی زاده زهره، احدی مروارید.(1404). مقایسه اثربخشی مداخله عصب روان‌شناختی کودک‌محور و تمرینات ادراکی‌حرکتی اسپارک بر کارکردهای اجرایی و نقص توجه در کودکان پیش‌دبستانی مبتلابه تأخیر در رشد مغز فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (2)

URL: http://jeche.ir/article-1-311-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه امام صادق، تهران، ایران
3- استادیار و روان‌پزشک، مرکز تحقیقات روان‌پریشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایران
چکیده:   (654 مشاهده)
زمینه و هدف: تأخیر در رشد مغز، از موقعیت‌های شایعی است که کودکان با آن مواجه میشوند و عملکردشان را در چندین حوزه اصلی زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد. آثار روانی و تحصیلی این پدیده ممکن است لطمه‌های فراوانی به کودک، خانواده و جامعه وارد کند. لذا، انجام دادن برنامه‌های مداخلهای مناسب برای رفع این مشکل، ضروری است. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی اثربخشی مداخله عصب روان‌شناختی و تمرینات ادراکی‌حرکتی اسپارک بر کارکردهای اجرایی و نقص توجه در کودکان پیشدبستانی مبتلابه تأخیر در رشد مغز انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح مقایسه پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری یک‌ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کودکان چهار تا پنج‌ساله مبتلابه تأخیر در رشد مغز مراجعهکننده به کلینیک تخصصی مغز و اعصاب روانمهر شهر تهران در سال 2023-2024 تشکیل دادند. نمونه مطالعه شامل 36 نفر بود که به روش نمونهگیری ‌در ‌دسترس و براساس ملاکهای ورود و خروج انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. مداخله عصب روان‌شناختی کودک‌محور و تمرینات ادراکی‌حرکتی اسپارک در شانزده جلسه، برای گروه آزمایش اول و دوم اجرا شد. دادهها با استفاده از نسخه پیشدبستانی پرسش‌نامه درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی-فرم والدین (جیویا و همکاران، 2003) و مقیاس مشکلات رفتاری کانرز (1978) گردآوری، و با بهرهگیری از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: یافتهها نشان دادند که مداخله عصب روان‌شناختی کودک‌محور و تمرینات ادراکی‌حرکتی اسپارک بر کارکردهای اجرایی و نقص توجه تأثیر معناداری دارند. بین اثربخشی مداخله عصب روان‌شناختی کودک‌محور و تمرینات ادراکی‌حرکتی اسپارک تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: مداخله عصب روان‌شناختی کودک‌محور و تمرینات ادراکی‌حرکتی اسپارک می‌توانند در بهبود کارکردهای اجرایی و نقص توجه کودکان پیشدبستانی مبتلابه تأخیر در رشد مغز به‌طور یک‌سان به کار روند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/8 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb