دوره 6، شماره 2 - ( دوره6، شماره2(پیاپی20) 1404 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Salimi keleshteri B, Salehi komroodi M, Kargar khorami F, Jafari S. (2025). Relationship between the duration of working with digital screens with autism symptoms and psycho-motor development coefficient in children with and without autism spectrum disorder. Journal of Childhood Health and Education. 6(2),
URL: http://jeche.ir/article-1-324-fa.html
سلیمی کلشتری بهاره، صالحی کمرودی مهدیه، کارگر خرمی فاطمه، جعفری سمانه.(1404). ارتباط بین مدت‌زمان کار با نمایشگرهای دیجیتال و علائم اوتیسم و ضریب رشد روانی‌حرکتی در کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم و بدون آن فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (2)

URL: http://jeche.ir/article-1-324-fa.html


1- کارشناسی علوم تربیتی استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
2- کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
3- کارشناسی ارشد علوم تربیتی آموزش و پرورش پیش‌دبستانی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
4- کارشناسی روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور تفت، یزد، ایران
چکیده:   (639 مشاهده)
 زمینه و هدف: صفحه‌نمایش‌های الکترونیکی امروزه بخش جدایی‌ناپذیر سرگرمی نه‌تنها برای کودکان عادی، بلکه برای کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم (ASD) شده‌اند. باتوجه‌به آثار احتمالی استفاده طولانی‌مدت از صفحه‌نمایش بر پیامدهای رشدی، هدف این پژوهش مقایسه مدت‌زمان استفاده از نمایشگر دیجیتال بین کودکان مبتلابه اوتیسم و کودکان عادی و بررسی ارتباط بین مدت‌زمان استفاده، علائم اوتیسم و شاخص رشد روانی‌حرکتی در کودکان مبتلابه اوتیسم بود.
روش پژوهش: این مطالعه علّیمقایسه‌ای، روی کلیه کودکان سه تا دوازده‌ساله مراجعه‌کننده به مراکز اوتیسم و مهدکودک‌های شهر سمنان از تیر 1401 تا تیر 1402 انجام شد. براساس فرمول کوکران، حجم نمونه ۵۰ نفر تعیین، و با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد که شامل ۲۵ کودک مبتلابه طیف اوتیسم و ۲۵ کودک عادی بودند. کودکان مبتلابه طیف اوتیسم براساس سن (کمتر از هفت سال و هفت سال و بیشتر) و مدت‌زمان استفاده روزانه از نمایشگر طبقه‌بندی شدند. ابزارهای گردآوری داده شامل مقیاس اوتیسم گیلیام (۱۹۹۴)، چک‌لیست سبک زندگی و میزان استفاده از وسایل دیجیتال (2017)، چک‌لیست رفتار غیرمعمول (۱۹۸۵) و آزمون رشد حرکتی گزل (۱۹۳۰) بود. داده‌ها به روش هم‌بستگی و با استفاده از نسخه ۲۶ نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس تحلیل شدند.
یافته‌ها: بین مدت‌زمان استفاده روزانه از نمایشگر دیجیتال و علائم اوتیسم، ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد؛ به‌طوری‌که استفاده طولانی‌تر، با شدت بیشتر علائم همراه بود. میانگین استفاده روزانه کودکان مبتلابه طیف اوتیسم از نمایشگر 34/3 ± 64/2 ساعت و در کودکان عادی 91/0 ± 93/0 ساعت بود. همچنین، مدت‌زمان استفاده در کودکان مبتلابه اوتیسم با نمره‌های آزمون گارز ارتباط مثبت داشت، اما با نمره رفتار غیرمعمول و شاخص رشد روانی‌حرکتی ارتباطی نداشت.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان می‌دهند که استفاده طولانی‌مدت از نمایشگر دیجیتال ممکن است علائم مرتبط با اوتیسم را در کودکان مبتلابه اوتیسم تشدید کند. این نتایج بر لزوم نظارت دقیق و تدوین دستورالعمل‌های ساختاریافته برای استفاده از نمایشگر، متناسب با نیازهای رشدی این کودکان، تأکید دارد.

 
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/12/5 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.