Ethics code: 0
Salimi keleshteri B, Salehi komroodi M, Kargar khorami F, Jafari S. (2025). The relationship between the duration of working with digital screens with autism symptoms and psycho-motor development coefficient in children with and without autism spectrum disorder.
Journal of Childhood Health and Education.
6(2),
URL:
http://jeche.ir/article-1-324-fa.html
سلیمی کلشتری بهاره، صالحی کمرودی مهدیه، کارگر خرمی فاطمه، جعفری سمانه. ارتباط بین مدتزمان کار با نمایشگرهای دیجیتال با علائم اوتیسم و ضریب رشد روانی – حرکتی در کودکان با و بدون اختلال طیف اوتیسم فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1404; 6 (2)
URL: http://jeche.ir/article-1-324-fa.html
چکیده: (11 مشاهده)
هدف: صفحهنمایش الکترونیکی نقش فزایندهای در سرگرمی نهتنها کودکان در حال رشد (عادی) بلکه کودکان اوتیسم دارند ازاینرو پژوهش حاضر باهدف بررسی مقایسه زمان استفاده از صفحهنمایش دیجیتال بین کودکان با و بدون اختلال اوتیسم دارای اختلال اوتیسم و ارتباط بین مدتزمان کار با نمایشگرهای دیجیتال و علائم اوتیسم و ضریب رشد روانی- حرکتی در کودکان اختلال طیف اوتیسم انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش شامل; کلیه کودکان 3 تا 12 سال که از تیر 1401 تا تیر 1402 به مرکز اوتیسم و مهدکودکهای شهر سمنان مراجعه کرده بودند که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه مشخص گردید و با روش نمونهگیری در دسترس 25 کودک اوتیسم و 25 کودک عادی وارد پژوهش شدند. کودکان اوتیسم با توجه به مدتزمان استفاده از نمایشگرهای دیجیتال و سن به زیرگروههایی تقسیم شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس نمرهگذاری اوتیسم گیلیام (1994)، چکلیست سبک زندگی و اندازهگیری میزان استفاده از وسایل دیجیتال (2017)، چکلیست رفتار غیرمعمول (1985)، پرسشنامه رشد حرکتی گزل (1930) استفاده شد. از نرمافزار spss26 برای تجزیهوتحلیل دادهها بهره گرفته شد.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که بین مدتزمان کار با نمایشگرهای دیجیتال و علائم اوتیسم ارتباط معناداری (r = 0/242، p = 0/021) وجود دارد و هر چه زمان صفحهنمایش طولانیتر باشد، علائم اوتیسم آشکارتر میگردد و کودکان طیف اوتیسم بهطور میانگین 64/2 ± 34/3 ساعت در روز از صفحهنمایش دیجیتال استفاده میکنند این در حالی است که زمان نمایش کودکان عادی تنها 0/93±0/91 ساعت در روز بود؛ همچنین نتایج نشان داد که زمان استفاده از نمایشگر دیجیتال در کودکان مبتلابه اوتیسم با علائم اوتیسم در آزمون کارز ارتباط مثبت داشت و ارتباطی بین زمان صفحهنمایش و نمره مقیاس رفتار غیرمعمول و ضریب رشد حرکتی گزل مشاهده نشده است.
نتیجهگیری: در مقایسه کودکان عادی، کودکان مبتلابه اوتیسم زمان بیشتری از صفحهنمایش استفاده میکنند همچنین زمان استفاده از صفحهنمایش با علائم اوتیسم و تأخیر رشد کودکان مبتلابه اوتیسم مرتبط است و هر چه مدتزمان کار با نمایشگرهای دیجیتال طولانیتر باشد، علائم اوتیسم (بهویژه علائم حسی) شدیدتر است و تأخیر رشد، بهویژه در کودکان اوتیسم با سن پایینتر و دایره لغات پایینتر آشکارتر است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/12/5 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10