Ethics code: 12345678
baghbani M, mesrabadi J.
(2025). The Phenomenology of the Lived Experience of Children of Parents with Parents Depression. Journal of Childhood Health and Education. 6(3),
URL: http://jeche.ir/article-1-327-fa.html
باغبانی مسعود، مصرآبادی جواد.
(1404). پدیدارشناسی تجربه زیسته فرزندان دارای والدینِ با اختلال افسردگی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (3) URL: http://jeche.ir/article-1-327-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2- استاد روانشناسی تربیتی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه شهید مدنی آذربایجان،تبریز،ایران
چکیده: (24 مشاهده)
زمینه و هدف: افسردگی، صرفنظر از تأثیرات فردی، پیامدهای گستردهای بر ساختار خانواده دارد و بهویژه فرزندان را در معرض آسیبهای روانی، اجتماعی و هیجانی قرار میدهد. این اختلال میتواند موجب تضعیف پویایی خانواده و اختلال در کیفیت روابط میانفردی شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته فرزندان نوجوان والدین مبتلا به اختلال افسردگی انجام شده است تا از این طریق، ابعاد مختلف تأثیرات روانشناختی و رفتاری این وضعیت بر فرزندان درک شود. روش پژوهش: مطالعه حاضر با رویکردی کیفی و مبتنی بر روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت، چراکه هدف آن تمرکز بر درک عمیق از تجربه زیسته فرزندان در مواجهه با والد مبتلا به اختلال افسردگی بود. شرکتکنندگان این پژوهش شامل ۱۲ نفر از فرزندان ۱۲ تا ۱۷ ساله والدین مبتلا به افسردگی بودند که از میان مراجعان مراکز بهداشت و درمان (بخش مشاوره) شهر مهاباد و بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند. معیار ورود به مطالعه، داشتن حداقل یکی از والدین با تشخیص بالینی افسردگی بود. دادههای گردآوریشده از طریق مصاحبههای نیمهساختیافته، با استفاده از رویکرد تحلیل هفتمرحلهای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: در فرایند تحلیل دادهها، پنج مضمون اصلی از مصاحبه با شرکتکنندگان استخراج شد که عبارتاند از: فضای زندگی، تأثیر افسردگی والد بر جنبههای مختلف زندگی فرزند، واکنشهای فردی به وضعیت والد افسرده، کمبود مهارتهای زندگی، و پیامدهای روانشناختی ناشی از افسردگی والد بر فرزند.
نتیجه گیری: تجربه زیسته فرزندان والدین مبتلا به افسردگی سرشار از چالشهای عاطفی، ارتباطی و اجتماعی است که بر رشد روانی و کیفیت زندگی آنها اثرگذار است. شناخت این تجارب میتواند مبنایی برای طراحی مداخلات حمایتی و پیشگیرانه متناسب با نیازهای واقعی این کودکان فراهم آورد. چنین رویکردی، ضمن کاهش پیامدهای منفی افسردگی والدین، به ارتقای سلامت روانی خانواده نیز کمک میکند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/12/19 | پذیرش: 1404/7/15 | انتشار: 1404/8/10