Ethics code: IR.ACECR.USC.REC.1403.146
behjat B, semsar yazdi S, demehri F.
(2025). Comparison of the Effectiveness of Parent-Child Interaction Therapy (PCIT) and Child-Parent Relationship Therapy (CPRT) on Behavioral Problems and Family Functioning in Preschool Children. Journal of Childhood Health and Education. 6(3),
URL: http://jeche.ir/article-1-328-fa.html
بهجت بهاره، سمسار یزدی سپیده، دمهری فرنگیس.
(1404). مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر تعامل والد-کودک و بازی درمانی مبتنی بر تعامل والد-کودک بر مشکلات رفتاری و عملکرد خانواده کودکان پیش دبستانی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (3) URL: http://jeche.ir/article-1-328-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر یزد
2- دانشجو دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر یزد
3- استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر یزد
چکیده: (60 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از انجام این پژوهش مقایسه اثربخشی تاثیر برنامه درمانی مبتنی بر تعامل والد کودک (PCIT) و بازی درمانی مبتنی بر تعامل والد کودک (CPRT) بر مشکلات رفتاری کودک و بهبود عملکرد خانواده در کودکان پیش دبستانی بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با 2 گروه آزمایش ( هر کدام 15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) بود. جامعه تحقیق پژوهش حاضر والدین کودکان پیش دبستانی شهر یزد بودند که 45 نفر آنها به روش نمونه گیری دردسترس با استفاده از جدول کوهن و داوطلبانه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه عملکرد خانواده اپشتاین(1980) و پرسشنامه رفتاری کودک آخنباخ (1999) استفاده شد. برنامه های درمانی مبتنی بر تعامل والد-کودک برای یک گروه آزمایش و بازی درمانی مبتنی بر تعامل والد کودک برای گروه دوم آزمایش اجرا شد. برای گروه کنترل هیچ درمانی اجرا نشد. نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS24 و برای بررسی فرضیه ها از روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد برنامه درمانی تعامل والد- کودک (CPRT) برکاهش مشکل رفتاری کودکان پیش دبستانی با ضریب 59/0 تاثیر دارد. همچنین بازی درمانی مبتنی بر تعامل والد- کودک بر کاهش مشکل رفتاری کودکان پیش دبستانی با ضریب 53/0 تاثیر دارد. نتایج نشان می دهد برنامه درمانی (CPRT) نسبت به برنامه (PCIT) تاثیر بیشتری بر کاهش رفتاری کودکان دارد. همچنین هر دو روش آموزشی بر بهبود عملکرد خانواده به طور یکسانی تاثیر مثبتی دارد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی استفاده از برنامه درمانی تعامل والد -کودک (CPRT) توصیه می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/12/25 | پذیرش: 1404/7/15 | انتشار: 1404/8/10