Ethics code: IR.IAU.K.REC.1403.126
Hashemi Y, Keshavarz S.
(2025). The Relationship Between Mothers' Emotional Intelligence and Aggressive Behaviors in Preschool Children: The Mediating Role of Children's Emotion Regulation. Journal of Childhood Health and Education. 6(2),
URL: http://jeche.ir/article-1-329-fa.html
هاشمی یاسمن، کشاورز سمیه.
(1404). رابطه بین هوش هیجانی مادران با رفتارهای پرخاشگرانه کودکان پیشدبستانی: نقش میانجی تنظیم هیجانی کودکان فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (2) URL: http://jeche.ir/article-1-329-fa.html
1- کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین، خمین، ایران و استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
2- دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
چکیده: (740 مشاهده)
زمینه و هدف: پرخاشگری در کودکان میتواند پیشبینیکننده مشکلات رفتاری آینده مانند انزوای اجتماعی، عملکرد ضعیف تحصیلی، مشکلات رفتاری و ارتباطی و حتی مشکلات روانشناختی شدیدتر در دوران نوجوانی باشد. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط هوش هیجانی مادران و رفتارهای پرخاشگرانه کودکان پیشدبستانی با نقش میانجی تنظیم هیجانی کودکان انجام گرفت.روش پژوهش: روش پژوهش همبستگی از نوع الگویابی تحلیل مسیر بود و دادهها از طریق نرمافزار ایموس 24 تجزیهوتحلیل شدند. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیشدبستانی شهر تهران در سال 1402-1403 بود. از این میان، 235 نفر به شیوه در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ (1996)، سیاهه تنظیم هیجانی شیلدز و سیچتی (1667) و پرسشنامه پرخاشگری واحدی و همکاران فرم والدین (2008) بود.
یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از برازش مطلوب مدل پژوهش با دادههای تجربی بود. نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی مادران با پرخاشگری کودکان و بین تنظیم هیجانی کودکان با پرخاشگری کودکان، رابطه معناداری وجود دارد. همچنین، طبق نتایج نقش واسطهای تنظیم هیجانی کودکان در رابطه هوش هیجانی مادران با پرخاشگری کودکان تایید شد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه به نقش تنظیم هیجانی کودکان پیشدبستانی و همچنین هوش هیجانی مادران، به ویژه در کودکانی که در کنترل پرخاشگری دچار مشکل هستند، برای مشاوران و خانوادهها تأکید میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/12/26 | پذیرش: 1404/4/18 | انتشار: 1404/4/10