Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1401.272
Mirzaei jahed A, vakili S, moghadasin M, nasrolahi B, Molanorouzi K.
(2025). The Mediating Role of difficulty in emotion regulation in the Relationship Between Parental Psychological Flexibility and Clinical Disorders in Children: A Study Among Parents of Elementary School Children in Tehran. Journal of Childhood Health and Education. 6(3),
URL: http://jeche.ir/article-1-341-fa.html
میرزایی جاهد عاطفه، وکیلی سمیرا، مقدسین مریم، نصرالهی بیتا، ملانوروزی کیوان.
(1404). نقش واسطه ای دشواری تنظیم هیجان در رابطۀ انعطافپذیری روانشناختی والدین و اختلالات بالینی کودکان در والدین کودکان دبستانی شهر تهران فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (3) URL: http://jeche.ir/article-1-341-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی ،واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ،ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ،ایران.
3- دانشیار، گروه روانشناسی بالینی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
4- استادیار، گروه روانشناسی عمومی ،واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ،ایران.
5- استادیار، گروه علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ،ایران.
چکیده: (20 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی دشواری تنظیم هیجان در رابطۀ انعطافپذیری روانشناختی والدین و اختلالات بالینی کودکان انجام شد.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی و مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل والدین کودکان دبستانی 7 تا 11 سال بود که در سال تحصیلی 1401-1402 در مدارس شهر تهران ثبت نام کرده بودند که از میان آنها تعداد 650 نفر به روش داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه انعطافپذیری روانشناختی والدین (PAQ) (2015)، دشواری در تنظیم هیجان (DERS) (2004) و سیستم سنجش رفتار کودک ویراست سوم (BASC-3) (2015) بود. برای تحلیل دادها از روش همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Amos-29 استفاده شد.
یافته ها: نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که انعطافپذیری روانشناختی والدین پیشبین معناداری برای اختلالات بالینی کودکان است و این رابطه به طور معناداری توسط دشواری تنظیم هیجان میانجیگری میشود.
نتیجه گیری: یافتههای پژوهش نشان داد که انعطافپذیری روانشناختی پایین در والدین با افزایش اختلالات بالینی در کودکان همراه است و این رابطه از طریق دشواری در تنظیم هیجان والدین میانجیگری میشود. این نتایج بر نقش کلیدی فرآیندهای روانشناختی والدین در تبیین مشکلات بالینی کودکان تأکید دارد و اهمیت توجه به ظرفیتهای شناختی-هیجانی والدین را در مطالعات مربوط به سلامت روان کودکان برجسته میسازد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/2/22 | پذیرش: 1404/7/15 | انتشار: 1404/8/10