Ethics code: کد اخلاق ندارد
Bana Z, Oladiyan M, Safari M.
(2025). Designing a Model of the Inquisitive Student in Learning the "Khana" Program at the Elementary Level. Journal of Childhood Health and Education. 6(3),
URL: http://jeche.ir/article-1-342-fa.html
بناء زهرا، اولادیان معصومه، صفری محمود.
(1404). طراحی الگو دانشآموز پژوهنده در یادگیری طرح خوانا مقطع ابتدایی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (3) URL: http://jeche.ir/article-1-342-fa.html
1- دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی،دانشکده علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد دماوند،تهران،ایران
2- استادیار علوم تربیتی،دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد دماوند،تهران،ایران
چکیده: (18 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر به دنبال طراحی الگوی دانشآموز پژوهنده در یادگیری طرح خوانا مقطع ابتدایی بود. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی کیفی بود. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تهران و مسئولین با سابقه در آموزش و پرورش تهران بود.
یافته ها: حجم نمونه طبق اصل اشباع نظری و روش نمونهگیری هدفمند 15 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. روایی صوری و محتوای از طریق قضاوت خبرگان مورد تایید قرار گرفت. پایایی نیز از طریق درصد توافق بین دو کدگذار و روش بازآزمون مورد تایید قرار گرفت. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون با نرم افزار مکس کیودا بود که طی آن سه دسته مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر دستهبندی شدند. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، ابعاد الگوی دانشآموز پژوهنده در یادگیری طرح خوانا در مقطع ابتدایی شامل هدف، ویژگی و ساختار الگو شناسایی شدند. در این بین مشخص شد که مولفههای دانش، مهارت و نگرش از مولفههای هدف الگو معرفی شدند و ویژگی فردی دانشآموز، ویژگی حمایتی و ویژگی تدریس به عنوان مولفه های زیرمجموعه ویژگی الگو شناسایی شدند و مولفههای کاهش تمرکز، مشارکت محوری و مساله محوری به عنوان مولفههای ساختار مورد شناسایی قرار گرفتند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1404/2/29 | پذیرش: 1404/7/15 | انتشار: 1404/8/10