Karimzadeh M, Kazemi J. (2021). Exploring and Comparing the Personality of Autistic and Normal Children through the Symbolic Elements of Colored Drawings.
Journal of Childhood Health and Education.
2(2), 13-25.
URL:
http://jeche.ir/article-1-43-fa.html
کریم زاده منصوره، کاظمی جواد. بررسی و مقایسه شخصیت کودکان اتیسم وعادی از طریق عناصر رمزی نقاش فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1400; 2 (2) :25-13
URL: http://jeche.ir/article-1-43-fa.html
چکیده: (1768 مشاهده)
چکیده مقدمه: این تحقیق به مقایسه عناصر رمزی نقاشی در کودکان عادی و اتیسم از طریق آزمون نقاشی آدمک پرداخت. روش پژوهش: نوع مطالعه در این پژوهش از نوع مطالعات علی- مقایسهای بود.جامعه مورد نظر کلیه کودکان اتیسم مقطع ابتدایی و کودکان عادی 6 ساله واقع در شهر تهران در سال 1398 بودند.با استفاده از روش کوکران جهت برآورد نمونه مورد نظر30 نفر از کودکان عادی(مهدکودکهای نیک گلان-نغمههای زندگی-علی و رضا-باغ گل) و30 نفر از کودکان اتیسم از طریق نمونهگیری تصادفی خوشه ای از مناطق مختلف تهران انتخاب شد.ابزار مورد استفاده در این پژوهش نسخه ایرانی نقاشی آدمک رنگی سال 1372 استفاده شد.با استفاده از آزمون T مستقل دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد تفاوت معناداری در ترسیم مقیاسهای سر، لباس ها، طرح بدنی، رنگ و محل ترسیم نقاشی کودکان عادی؛ با اتیسم وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: با استفاده عناصر رمزی موجود در نقاشی کودکان اتیسم در مقایسه با کودکان عادی میتوان دنیای شناختی، عاطفی هیجانی، نیازها و امیال و آرزوهای نهفته و در نهایت مسائل ارتباطی پی برد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/4/14 | پذیرش: 1400/4/26 | انتشار: 1400/7/10