دوره 2، شماره 4 - ( فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی زمستان 1400 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 48-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (185 مشاهده)
مقدمه: سرمایه اجتماعی به‌عنوان پدیده مدیریتی جدید می‌تواند از طریق تسهیم دانش، تسهیل در دسترسی به اطلاعات و منابع حیاتی به‌منظور ارتقاء عملکرد، یادگیری سازمانی و استفاده مناسب از فرصت‌های محیطی اجرا شد.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر همبستگی بود و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه­ی مدیران مراکز پیش‌دبستانی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود. به‌منظور برآورد حجم نمونه از فرمول پیشنهادی تاباچینیک و فیدل به تعداد 104 نفر برآورد و با روش نمونه‌گیری تصادفی استفاده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن(2000) و پرسشنامه بالندگی سازمانی اسپایدرز(2007) بودند که روایی و پایی آن تایید شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده­های پژوهش حاضر نشان می­دهد که مقدار همبستگی بین دو متغیر سرمایه اجتماعی و بالندگی سازمانی، برابر 778/0 است. و نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که  بالندگی سازمانی بر اساس سرمایه اجتماعی مدیران مراکز پیش‌دبستانی، قابل پیش‌بینی است. و نتایج فرضیه دوم نشان داد که بالندگی سازمانی، بر اساس مؤلفه­های سرمایه اجتماعی (مشارکت در جامعه محلی، عاملیت اجتماعی، احساس امنیت و اعتماد، تعامل با همسایگان، تعاملات با خانواده و دوستان، تحمل تنوع، ارزش زندگی و تعاملات شغلی) دارای توان پیش‌بینی کننده است.
بحث و نتیجه‌گیری:‌ نتایج این پژوهش نشان می دهد، مولفه های سرمایه اجتماعی عاملی تقویت کننده برای بالندگی سازمانی است.بنابراین مدیران و سرپرستان و نیزکارکنان سازمان‌ها به‌ ویژه سازمان‌های آموزشی که مؤلفه‌های رشد، توسعه و بالندگی آنها برای حیات و بقای سازمان ضروری است، پیشنهاد می شود با تامین مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی، شرایط و زمینه های رشد و توسعه  سازمان خود را ایجاد کنند.
 
متن کامل [PDF 1252 kb]   (73 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/10/3 | پذیرش: 1400/11/25 | انتشار: 1400/12/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.