دوره 3، شماره 2 - ( فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی تابستان 1401 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 153-133 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Musazadeh Z, Mahjooby A, Ghalibaf O. (2022). The combined effectiveness of structured games and sensory stimulation on the executive function of autistic children. Journal of Childhood Health and Education. 3(2), 133-153.
URL: http://jeche.ir/article-1-86-fa.html
موسی زاده زهره، محجوبی آسیه، قالیباف عروج. اثر بخشی تلفیقی بازی‌های ساختاریافته و تحریکات حسی بر عملکرد اجرایی کودکان اتیسم فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1401; 3 (2) :153-133

URL: http://jeche.ir/article-1-86-fa.html


چکیده:   (1669 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثر بخشی تلفیقی دو روش بازی های ساختاریافته و تحریکات حسی بر عملکرد اجرایی کودکان اتیسم بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر مطالعه‌ای شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با یک گروه کنترل بود. از جامعه آماری کودکان دختر و پسر 5 تا 12 سال مبتلا به اوتیسم، 20 کودک مراجعه کننده به مرکز درمانی توانبخشی پایا در شهر تهران در سال 1399، با در نظر گرفتن ملاک های ورود و خروج انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه ­های آزمایش و کنترل (هر گروه 10 نفر) جایگماری شدند. روش برآورد حجم نمونه بر اساس جدول کوهن، با اندازه اثر 5/0، توان آزمون 8/0 و آلفای 05/0 حجم نمونه معادل 20 نفر برآورد شد.گروه آزمایش علاوه بر خدمات آموزشی و درمانی مرکز پایا، از 12 جلسه تلفیقی تحریک حسی و بازی درمانی بهره مند شدند ولی گروه کنترل فقط خدمات آموزشی و درمانی مرکز پایا را دریافت کردند. والدین کودکان هر دو گروه قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه درجه‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی گای اسکویت و کن ورسی (2000) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری(MANCOVA)  و به کارگیری نرم افزار SPSS انجام گردید.
یافته های پژوهش: یافته ها نشان داد که مداخله لگو درمانی کنترل عملکرد اجرایی کودکان گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل در مؤلفه‌های بازداری، برنامه ریزی، سازمان دهی  و کنترل عملکرد اجرایی در سطح معناداری 01/0 و مؤلفه کنترل هیجانی در سطح معناداری 05/0 بهبود می بخشد. نتیجه­گیری: با توجه به تایید فرضیه های پژوهش مبنی بر اثربخشی تلفیق بازی‌های ساختاریافته و تحریک حسی بر بهبود عملکرد اجرایی کودکان دارای اختلالی طیف اوتیسم، نتایج این پژوهش می‌تواند در محیط‌های درمانی و مراکز ارائه خدمات مشاوره‌‌ای به منظور کاهش اختلال و تقویت عملکرد این کودکان مورد استفاده قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 1417 kb]   (217 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/5/7 | پذیرش: 1401/6/12 | انتشار: 1401/6/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb