Musazadeh Z, Mahjooby A, Ghalibaf O. (2022). The combined effectiveness of structured games and sensory stimulation
on the executive function of autistic children.
Journal of Childhood Health and Education.
3(2), 133-153.
URL:
http://jeche.ir/article-1-86-fa.html
موسی زاده زهره، محجوبی آسیه، قالیباف عروج. اثر بخشی تلفیقی بازیهای ساختاریافته و تحریکات حسی بر عملکرد اجرایی کودکان اتیسم فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1401; 3 (2) :153-133
URL: http://jeche.ir/article-1-86-fa.html
چکیده: (1669 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثر بخشی تلفیقی دو روش بازی های ساختاریافته و تحریکات حسی بر عملکرد اجرایی کودکان اتیسم بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر مطالعهای شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با یک گروه کنترل بود. از جامعه آماری کودکان دختر و پسر 5 تا 12 سال مبتلا به اوتیسم، 20 کودک مراجعه کننده به مرکز درمانی توانبخشی پایا در شهر تهران در سال 1399، با در نظر گرفتن ملاک های ورود و خروج انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل (هر گروه 10 نفر) جایگماری شدند. روش برآورد حجم نمونه بر اساس جدول کوهن، با اندازه اثر 5/0، توان آزمون 8/0 و آلفای 05/0 حجم نمونه معادل 20 نفر برآورد شد.گروه آزمایش علاوه بر خدمات آموزشی و درمانی مرکز پایا، از 12 جلسه تلفیقی تحریک حسی و بازی درمانی بهره مند شدند ولی گروه کنترل فقط خدمات آموزشی و درمانی مرکز پایا را دریافت کردند. والدین کودکان هر دو گروه قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی گای اسکویت و کن ورسی (2000) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری(MANCOVA) و به کارگیری نرم افزار SPSS انجام گردید.
یافته های پژوهش: یافته ها نشان داد که مداخله لگو درمانی کنترل عملکرد اجرایی کودکان گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل در مؤلفههای بازداری، برنامه ریزی، سازمان دهی و کنترل عملکرد اجرایی در سطح معناداری 01/0 و مؤلفه کنترل هیجانی در سطح معناداری 05/0 بهبود می بخشد. نتیجهگیری: با توجه به تایید فرضیه های پژوهش مبنی بر اثربخشی تلفیق بازیهای ساختاریافته و تحریک حسی بر بهبود عملکرد اجرایی کودکان دارای اختلالی طیف اوتیسم، نتایج این پژوهش میتواند در محیطهای درمانی و مراکز ارائه خدمات مشاورهای به منظور کاهش اختلال و تقویت عملکرد این کودکان مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/5/7 | پذیرش: 1401/6/12 | انتشار: 1401/6/29