دوره 3، شماره 4 - ( فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1401 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 50-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (274 مشاهده)
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه بازی‌های حرکتی کودکان پیش­دبستانی ایران و هند بود.
روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع علی­مقایسه­ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر 156 کودک 5 تا 6 ساله پیش ­دبستانی ایرانی و هندی بودند که به روش خوشه‌ای چندمرحله­ای از 6 پیش دبستانی در تهران و دهلی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش نظارت بر بازی‌های حرکتی[1] سودرشان[2] (2001)  بود که 4 بازی حرکتی شامل تقلید، تعادل پویا، پرش در دایره و سرعت واکنش را دربر می‌گیرد. داده‌های پژوهش با استفاده از نسخه 24 نرم­افزار SPSS و آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که تفاوت معناداری در عملکرد بازی‌های حرکتی بین پسران و دختران پیش­دبستانی ایرانی و کودکان دختر و پسر هندی وجود دارد و همچنین تفاوت معناداری بین عملکرد بازی‌های حرکتی کودکان پیش­ دبستانی دو کشور ایران و هند نیز وجود دارد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که تفاوت معناداری به نفع کودکان پیش­دبستانی کشور هند در بازی پرش در دایره وجود دارد، اما تفاوت معناداری بین بازی‌های تقلید، تعادل پویا، و سرعت واکنش درکودکان پیش­دبستانی دو کشور ایران و هند وجود ندارد.
بحث و نتیجه ­گیری: پایین بودن عملکرد کودکان پیش­دبستانی ایرانی در بازی پرش در دایره نسبت به کودکان  هندی می­تواند به­ دلیل کمبود فضای آموزشی ، عدم تحرک و نداشتن برنامه های ورزشی و حرکتی  هدفمند در مراکز  پیش دبستانی می باشد.
 
 
متن کامل [PDF 1148 kb]   (82 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/27 | پذیرش: 1401/12/15 | انتشار: 1401/12/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.