Qorbanpoor Lafmejani A. (2023). Cognitive Evolution of the “Human” Concept and Its Comparison with Piaget's Theory of Cognitive Development in Elementary School Boys.
Early Childhood Health And Education.
4(3), : 2
URL:
http://jeche.ir/article-1-135-fa.html
قربان پور لفمجانی امیر. تحول شناختی مفهوم "انسان" و تطبیق آن با نظریه رشد شناختی پیاژه در دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1402; 4 (3) :36-17
URL: http://jeche.ir/article-1-135-fa.html
دانشیار گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه گیالن، رشت، ایران
چکیده: (1857 مشاهده)
زمینه و هدف: رشد شناختی فرآیند کسب کارکردهای ذهنی است که افراد را قادر میسازد تا محیط خود را از بدو تولد درک کنند و با آن تعامل داشته باشند. پژوهش حاضر به منظور بررسی تحول شناختی مفهوم انسان در دانش آموزان پسر دوره ابتدایی و تطبیق آن با مراحل رشد شناختی پیاژه انجام شد. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر کیفی از نوع قیاسی – استقرایی است. مشارکت کنندگان تحقیق 90 نفر از دانش آموزان کلاسهای اول تا ششم ابتدایی مدارس شهر رشت در سال تحصیلی1398 بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد که این مصاحبه تا سر حد اشباع نظری ادامه یافت. در مرحله اول تحقیق یعنی بخش استقرایی، مصاحبه با دانش آموزان انجام و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون توصیه شده توسط سالدنا (2014) مورد کدگذاری و تحلیل قرار گرفت. در مرحله دوم یعنی بخش قیاسی، یافتهها با مراحل رشد شناختی پیاژه مورد تطبیق قرار گرفت. یافتهها: مقولههای فرعی حول 5 مضمون اصلی ماهیت انسان، تمایز با حیوانات، هدف زندگی، آغاز و انجام انسان برساخته شد و در مرحله بعدی این یافتهها با دیدگاه پیاژه مورد مقایسه قرار گرفت. در رابطه با مضمون ماهیت انسان، دانشآموزان کلاس اول تا سوم در مرحله تفکر عینی و دانشآموزان کلاس چهارم تا ششم در مرحله تفکر عینی انتزاعی قرار داشتند. در رابطه با مضمون تمایز با حیوانات، دانشآموزان تمامی مقاطع اول تا ششم در مرحله تفکر عینی قرار گرفتند. در رابطه با مضمون هدف زندگی، دانشآموزان کلاس اول تا سوم در مرحله تفکر عینی و دانش آموزان کلاس چهارم تا ششم در مرحله تفکر عینی انتزاعی قرار داشتند. در رابطه با مضمون آغاز زندگی، به جز دانش آموزان کلاس دوم که در مرحله تفکر انتزاعی بودند، سایر داتش آموزان در مرحله تفکرعینی انتزاعی قرار داشتند. در رابطه با مضمون انجام زندگی نیز دانشآموزان تمامی مقاطع در مرحله تفکر عینی انتزاعی قرار داشتند. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر همسو با برخی از تحقیقات نشان داد که دانش آموزان در سنینی کمتر از آنچه پیاژه عنوان نموده بود میتوانند به تفکر انتزاعی برسند که این نتیجه میتواند تابع عوامل فرهنگی، مذهبی و اجتماعی باشد.
شمارهی مقاله: 2
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/3/16 | پذیرش: 1402/6/10 | انتشار: 1402/7/11