محمدزاده رکسانا، حسن نتاج فهیمه، تقی پور جهان عباسعلی. اثربخشی برنامه فلورتایم بر مشکلات رفتاری و تعامل والد-کودک در کودکان با اختلال نقصتوجه–-بیشفعالی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (4)
URL: http://jeche.ir/article-1-284-fa.html
چکیده: (737 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه فلورتایم بر مشکلات رفتاری و تعامل والد-کودک در کودکان با اختلال نقصتوجه-بیشفعالی بود.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کودکان با اختلال نقص توجه-بیشفعالی شهر بابل در سال تحصیلی 1402-1403 بودند. نمونه آماری در این پژوهش شامل 30 نفر از کودکان با اختلال بیشفعالی (15نفر برای گروه کنترل و 15 نفر برای گروه آزمایش) که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه جایگزین شدند. ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان کانرز (1978) و مقیاس تعامل والد-کودک پیانتا (1994) بود. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره، در نرم افزار 24-SPSS استفاده شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش برنامه فلورتایم بر مشکلات رفتاری و تعامل والد -کودک در کودکان با اختلال نقص توجه-بیش فعالی تاثیر معناداری دارد .
بحث و نتیجهگیری: برنامه بازی درمانی فلورتایم روشی کاربردی و اثرگذار بر کاهش مشکلات رفتاری و افزایش تعامل والد – کودک است. لذا میتوان گفت که اصول درمانی فلورتایم با تمرکز بر پایههای برقراری ارتباط، مبادلهی عاطفی و کاربرد معنادار ایدهها، حرکت کودک را به سوی پیشرفت تحولیساز، تسهیل مینماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/14 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/9/10