Lotfian T, Parasteh-Ghombavani F, Lebadi Z. (2021). The Effect of Passing Pre-School Period (based on the impact of educational and emotional factors) on Emotional Intelligence of Primary Students.
Early Childhood Health And Education.
1(2), 11-29.
URL:
http://jeche.ir/article-1-30-fa.html
لطفیان طیبه، پرسته قمبوانی فاطمه، لبادی زهرا. نقش گذراندن دوره پیش دبستانی (بـا تاکیـد بـر عوامـل آموزشـی و عـاطفی) در هـوش هیجـانی دانش آموزان ابتدایی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1399; 1 (2) :29-11
URL: http://jeche.ir/article-1-30-fa.html
1- کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسالمی، کرج، ایران.
2- استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسالمی، کرج، ایران.
چکیده: (1643 مشاهده)
مقدمه: تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش گذراندن دوره پیش دبستانی (با تاکید بر عوامل آموزشـی و عـاطفی) بر هوش هیجانی دانشآموزان ابتدایی انجام شده است. روش: روش تحقیق، توصیفی و با توجه به مقایسه دو گروه دانش آموزان از نوع علی-مقایسه ای می باشد. جامعـه آماری، شامل دانش آموزان ناحیه 1 کرج و حجم نمونه بر اساس فرمول کـوکران 261 نفـر تعیـین و براسـاس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه اسـتاندارد هـوش هیجـانی شات و همکاران 1999 می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS23 و بهره گیـری از آمـار توصیفی و استنباطی (کولموگروف اسمیرنوف، آزمون لون، آزمـون t دو گـروه مسـتقل و تحلیـل واریـانس یـک طرفه) انجام شد. یافته ها: یافته های تحقیق نشـان داد کـه میـانگین هـوش هیجـانی دانـش آمـوزانی کـه دوره پـیش دبسـتانی را گذرانده اند با هوش هیجانی دانش آموزانی که این دوره را نگذرانده انـد، اخـتلاف معنـاداری دارد. ضـمن اینکـه میان هوش هیجانی دانش آموزان دختر و پسر و دانش آموزان پایه های مختلف تحصیلی، تفاوت معناداری وجـود نداشته است. نتیجه گیری: با توجه به اینکه کودکان در دوره پیش دبستانی از لحاظ عاطفی، تغذیـه صـحیح، زیبـایی شـناختی، سلامت جسمی، روابط بین اولیاء مدرسه و خانواده، ارتباط با طبیعت و حیوانات، بیشتر مورد توجه قرار گرفتـه و آموزش های بیشتری در این خصوص می بینند. نتایج تحقیق نشان داد آموزش های پیش دبستانی بر روی هـوش هیجانی و ابعاد آن (تنظیم هیجان، بیان هیجان و بهره بـرداری هیجـان) نقـش داشـته و باعـث بـالارفتن هـوش هیجانی دانش آموزان شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/10/16 | پذیرش: 1399/11/6 | انتشار: 1400/1/20