دوره 1، شماره 2 - ( دوره 1 شماره 2 فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی 1399 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 47-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimzadeh M, Nafar F, Nafar Z. (2021). Investigating the Relationship between Children's Personality Traits and Parenting Styles of Parents through Symbolic Family Drawings of Preschool Children in Tehran Province. Early Childhood Health And Education. 1(2), 31-47.
URL: http://jeche.ir/article-1-31-fa.html
کریم زاده منصوره، نفر فائزه، نفر زهرا. بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیتی کودکان با سبک های فرزندپروی والدین از طریق معانی رمزی نقاشی ترسیم خانواده در کودکان پیش دبستانی استان تهران فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1399; 1 (2) :47-31

URL: http://jeche.ir/article-1-31-fa.html


1- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم توانبخشی و سالمت اجتماعی. تهران. ایران.
2- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران
3- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی. دانشگاه عالمه طباطبایی )ره(. تهران. ایران. (نویسنده مسئول)
چکیده:   (1723 مشاهده)
مقدمه: خانواده به عنوان اولین کانون اجتماعی شدن کودکان تاثیر مهمی در رشد به ویژه رشد شخصیت کودکان دارد و در این زمینه سبک های فرزندپروری والدین عاملی مهم در این رشد بر شمرده میشود. در این رابطه نقاشی کودکان یک از روش ها در شناسایی سلامت روان و رشد شخصیت است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیتی کودکان با سبک های فرزندپروی والدین از طریق معانی رمزی نقاشی ترسیم خانواده در کودکان پیش دبستانی استان تهران است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه کودکان پیش دبستانی منطقه 20استان تهران است که تعداد 103نفر از کودکان به عنوان نمونه از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. در این پژوهش، پرسشنامه سبک های فرزندپروری بامریند1973توسط والدین تکمیل شد و برای تحلیل معانی رمزی نقاشی کودکان از ترسیم نقاشی خانواده کرمن1951استفاده شد. برای تحلیل داده ها، از شاخص آماری توصیفی فراوانی و نمودارها و جدولهاو آمار استنباطی آزمون خیلی دو، آزمون فیشر و آزمون خیلی دو تعقیبی استفاده شد. یافته ها: این پژوهش نشان داد که میان شاخصهای وسعت، فاصله و انطباق همسان سازی با سبک فرزندپروری رابطه وجود دارد. بین خانواده هایی با سبک فرزندپروری قاطع و خانواده هایی با سبک فرزندپروری سهلگیرانه در شاخص وسعت تفاوت معنادار وجود دارد. پاسخ های انطباق همسان سازی والدین نقاشی در بین خانواده هایی با سبک فرزندپروری استبدادی و خانواده هایی با سبک فرزندپروری سهل گیر تفاوت معنادار وجود دارد. در پاسخ های فاصله نقاشی، بین خانواده هایی با سبک فرزندپروری قاطع و خانواده هایی با سبک فرزندپروری استبدادی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین در پاسخ های فاصله نقاشی، بین خانواده هایی با سبک فرزندپروری قاطع و خانواده هایی با سبک فرزندپروری سهل گیرانه تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: درمجموع، یافته های پژوهش حاضر نشان داد که نقاشی کودکان میتواند نمایانگر اضطراب ها و نگرانی کودکان باشد که در سبک های مختلف فرزندپروری رشد یافته اند و این سبک ها میتواند در رشد کودکان نقش داشته باشند
متن کامل [PDF 1071 kb]   (206 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/10/4 | پذیرش: 1399/11/7 | انتشار: 1400/1/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb