Shirkhanlou Z, Khavari Z. (2021). An Investigation of Child Abused Based on Religious Believes and Self-Esteem of Mothers of Children in 3-6 years of old in Tehran Province.
Early Childhood Health And Education.
1(2), 87-106.
URL:
http://jeche.ir/article-1-34-fa.html
شیرخانلو زهرا، خاوری زیبده. بررسی رابطه کودک آزاری با باورهای دینی و عزت نفس ادران کودکان 6-3سال شهر تهران فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1399; 1 (2) :106-87
URL: http://jeche.ir/article-1-34-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی گروه آموزشی پیش از دبستان، دانشگاه علوم توانبخشی و سالمت اجتماعی، تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی گروه آموزشی پیش از دبستان، دانشگاه علوم توانبخشی و سالمت اجتماعی، ایران، تهران.
چکیده: (1692 مشاهده)
مقدمه: کودک آزاری پدیده ای است که در جوامع مختلف روی می دهد. عوامل مختلفی از جمله خانواده درپیدایش این مسئله دخالت دارند با توجه به نقش والدین در شیوع کودک آزاری و پیامدهای منفی آن، هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه کودک آزاری با باورهای دینی و عزت نفس مادران کودکان 3-6ساله بود. روش: روش پژوهش به صورت کمی، غیرآزمایشی و از نوع علی مقایسه ای میباشد. جامعه آماری شامل کودکان پیش از دبستان شهر تهران و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 225نفر (130دختر، 95پسر) ازکودکان در دامنه سنی 3-6ساله تعیین و بر اساس روش نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای انجام شده است.در این مطالعه از پرسشنامه های عزت نفس کوپراسمیت،1967و باورهای دینی گلاک واستارک،1965وپرسشنامه کودک آزاری استفاده شد. داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم افزار spss23 تحلیل گردید. یافته ها: یافتههای این پژوهش نشان داد که کودک آزاری روانی با مولفه مناسکی همبستگی منفی و معناداری دارد و رابطه این مولفه از کودک آزاری با نمره کل باورهای دینی نیز منفی و معنادار است. همچنین نتایج تحلیل واریانس رگرسیون چندگانه نشان داد که کودک آزاری از روی عزت نفس قابل پیش بینی است. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر، کودک آزاری با میزان عزت نفس قابل پیش بینی است. هرچه عزت نفس افزایش می یابد کودک آزاری کاهش می یابد. لذا با آموزش میتوان جهت پیشگیری از کودک آزاری عزت نفس را در مادران افزایش داد. تحکیم باورهای دینی نیز بعد مناسکی میتواند مانع آزار روانی کودکان شود
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/10/28 | پذیرش: 1399/11/20 | انتشار: 1400/1/20