Ghelichi M, ganji H, mir hashemi M. (2023). Development of Language in Children Aged 4 to 6 Kindergarten Based on the Demographic Status of Families in Qom province.
Journal of Childhood Health and Education.
3(4), 1-13.
URL:
http://jeche.ir/article-1-114-fa.html
قلیچی مهدی، گنجی حمزه، میر هاشمی مالک. وضعیت تحول زبان درکودکان 4 تا 6سالۀ مهدکودکی براساس وضعیت جمعیتشناختی خانوادهها در استان قم فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1401; 3 (4) :13-1
URL: http://jeche.ir/article-1-114-fa.html
چکیده: (1649 مشاهده)
چکیده:
مقدمه: هدف اصلی از انجام این پژوهش علّی- مقایسهای، بررسی روند" تحول رشدزبان کودکان 4 تا 6 سالۀ مهدکودکی براساس وضعیت جمعیتشناختی خانوادههای آنها در استان قم" بودهاست.
روشپژوهش: 300 کودک دختر و پسر در 5 ردۀ سنی : چهار، چهارونیم ، پنج، پنج ونیم و ششساله از مهدکودکهای استان قم، بهروش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و در آزمونها شرکتکردند. ابزارهای مورداستفاده شامل: آزمون رشد زبان"Told-P.3"(حسنزاده و مینایی، 2002) و آزمون محققساختۀ دموگرافیک بودند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای آمارتوصیفی، آزمون تکنمونهای کالموگروف- اسمیرنوف و آزمون نمونههای مستقل کروسکال- والیس و آزمون نمونههای مستقل یومان- ویتنی استفادهشد.
یافتهها: بهطور کلی، یافتهها، نشاندادند که روند تحول رشدزبان در این کودکان، با افزایش سن، پیشرفتمیکند. متغیرهای جمعیتشناختی خانوادهها، در رشدزبان کودکان تأثیری نداشتهاست.
بحث و نتیجهگیری: بحث در مورد نتایج نشاندادند که براساس نظریههای رشدزبانی، رشدزبان کودکان همراه با افزایش سن پیشرفت کردهاست. همچنین عدم تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی خانوادهها در رشدزبان کودکان، تأییدی بودهاست، بر اهمیت نظریه یادگیریاجتماعی و تأثیرات عوامل مختلف مانند مهدکودک، همسالان، رسانهها، فرهنگ، مربیان، بازی، موقعیتهای اجتماعی و...
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/10/26 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/27