دوره 4، شماره 2 - ( دوره 4، شماره 2 (پیاپی 12) 1402 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jokar F, Adib Sereshki N, Pourmohamadreza Tajrishi M, hosseinzadeh S. (2023). Comparing the academic engagement between students with and without learning disorder in distance learning system. Journal of Childhood Health and Education. 4(2), : 1 doi:10.32592/jeche.4.2.1
URL: http://jeche.ir/article-1-129-fa.html
جوکار فاطمه، ادیب سرشکی نرگس، پورمحمدرضا تجریشی معصومه، حسین‌زاده سمانه. مقایسه درگیری تحصیلی بین دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری در سیستم آموزش ازراه دور فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1402; 4 (2) :11-1 10.32592/jeche.4.2.1

URL: http://jeche.ir/article-1-129-fa.html


1- کارشناس ارشد رشته روانشناسی وآموزش کودکان استثنایی، دانشکدهعلومرفتاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سالمت اجتماعی، تهران، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی وآموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم توانبخشی و سالمتاجتماعی، تهران، ایران
3- دانشیار گروه روانشناسی وآموزش کودکان استثنایی، دانشگاهعلومتوانبخشی و سالمت اجتماعی، تهران، ایران
4- استادیار گروه آمارزیستی، دانشگاه علوم توانبخشی و سالمت اجتماعی، تهران، ایران
چکیده:   (2001 مشاهده)
زمینه و هدف: شیوع بیماری کووید-19 و تعطیلی مدارس مشکلات تحصیلی برای دانش‌آموزان همراه داشت. هدف ازاین مطالعه مقایسه میزان درگیری تحصیلی دانش‌آموزان با و بدون اختلال‌یادگیری در زمان شیوع کرونا و آموزش از راه دور است. روش پژوهش: دراین پژوهش مقطعی، توصیفی-تحلیلی، از بین دانش‌آموزان پایه اول تا سوم 6 مرکز اختلال یادگیری در اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401، به صورت خوشه‌ای 2 مرکز و از بین دانش‌آموزان آن‌ها تعداد 100 دانش‌آموز مبتلا به اختلال‌یادگیری (50 نفر اختلال‌خواندن و 50 نفر اختلال‌ریاضی) انتخاب شدند. اندازه نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه با فرض ده درصد ریزش تعیین شد. پس از بررسی نمرات ثبت شده آزمون‌های نارساخوانی نما و ریاضی ایران کی‌مت در پرونده دانش‌آموزان، تمامی آن‌ها به عنوان دانش‌آموزان مبتلا به اختلال‌یادگیری شناسایی شدند. و از همسالان آن‌ها تعداد 50 نفر دانش‌آموز بدون اختلال‌یادگیری با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ جمع‌آوری شد و سپس از طریق آزمون‌های نرم‌افزار SPSS نسخه 23 دانش‌آموزان هر سه گروه ازنظر درگیری‌تحصیلی و ابعاد شناختی، رفتاری و انگیزشی آن بایکدیگر مقایسه شدند. یافته‌ها: تفاوت نمره کل درگیری تحصیلی بین دانش‌آموزان با اختلال خواندن و بدون اختلال‌یادگیری معنادار بود. همچنین تفاوت میانگین حیطه شناختی، بین گروه ریاضی و دانش‌آموزان بدون اختلال‌یادگیری معنادار بود. تفاوت میانگین در بعد رفتاری نیز، در دو گروه دانش‌آموزان بدون اختلال با گروه دانش‌آموزان دارای اختلال خواندن معنادار بود. اما در بعد انگیزشی تفاوت معناداری بین گروه‌های سه‌گانه پژوهش مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: باتوجه به درگیری تحصیلی پایین دانش‌آموزان با اختلال‌یادگیری به ویژه در حیطه شناختی لازم است در آموزش ازراه دور، محتوای آموزشی مناسب با ویژگی‌ها و نقایص شناختی این گروه طراحی شود. دراین راستا می‌توان از تصاویر و ویدیوهای چندبعدی استفاده کرد.
شماره‌ی مقاله: 1
متن کامل [PDF 662 kb]   (298 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/24 | پذیرش: 1402/6/10 | انتشار: 1402/6/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb