Yahyavi S, Zeinaly Azim A, Honarjoo M. (2023). Evaluating the Effect of Postmodernism Aesthetic Elements in the Design of Kindergarten Spaces.
Early Childhood Health And Education.
4(3), : 1
URL:
http://jeche.ir/article-1-138-fa.html
یحیوی سپیده، زینالی عظیم علی، هنرجو میترا. ارزیابی تأثیر عناصر زیبایی شناسی پست مدرنیسم در طراحی فضاهای مهد کودک فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1402; 4 (3) :16-1
URL: http://jeche.ir/article-1-138-fa.html
1- معماری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- طراحی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
3- استادیار گروه معماری، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران
چکیده: (492 مشاهده)
زمینه و هدف: بررسی تأثیر عناصر زیباییشناسی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق فضاهای مهدکودک ایران با استانداردهای موجود است. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف کاربردی به روش کمی و کیفی است. برای جمعآوری اطلاعات منابع اسنادی و میدانی استفاده شد. برای روش کیفی دو مدرسه «مهد کودک 36 کلاسه جاده هانگژو گودون چین و مهد کودک سبرا ونسیلد، کولدینگ دانمارک» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و برای کمی از پرسشنامه استفاده شد که از 326 مهدکودک واقع در شهر تبریز، 20 مهدکودک به صورت تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که پست مدرنیسم در کشورهای توسعه یافته توانسته است بر ارتقاء کیفیت فضاهای مهدکودک مؤثر واقع شود. اما در کشورهای در حال توسعه مانند ایران هنوز سطح کیفیت فضاهای مهدکودک در سطح پایینی قرار دارد و پست مدرنیسم نتوانسته است تأثیرات لازم از نظر یادگیری و خلاقیت به لحاظ زیباشناسی برای کودکان به ارمغان بیاورد. همچنین یافتههای کمی نشان دادند که مهدکودکهای شهر تبریز از نظر استفاده از عناصر زیباییشناسی در سطح پایینی قرار دارند و فضاهای آموزشی موجود با استانداردها فاصله زیادی دارند. نتیجهگیری: ساختمانهای مهدکودکها عموماٌ برای این کاربری طراحی نشدهاند. در هیچ یک از آنها به کیفیت فضا توجهی نشده است. فضاها پاسخگویی روحیه کودکان نمیباشد. در کل فضایی با طراوت و زمینهای برای تقویت حس زیباییشناسی کودک ندارند.
شمارهی مقاله: 1
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/3/28 | پذیرش: 1402/6/10 | انتشار: 1402/7/11