دوره 4، شماره 3 - ( دوره 4، شماره 3 (پیاپی 13) 1402 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yahyavi S, Zeinaly Azim A, Honarjoo M. (2023). Evaluating the Effect of Postmodernism Aesthetic Elements in the Design of Kindergarten Spaces. Early Childhood Health And Education. 4(3), : 1
URL: http://jeche.ir/article-1-138-fa.html
یحیوی سپیده، زینالی عظیم علی، هنرجو میترا. ارزیابی تأثیر عناصر زیبایی شناسی پست مدرنیسم در طراحی فضاهای مهد کودک فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1402; 4 (3) :16-1

URL: http://jeche.ir/article-1-138-fa.html


1- معماری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- طراحی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
3- استادیار گروه معماری، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران
چکیده:   (492 مشاهده)
زمینه و هدف: بررسی تأثیر عناصر زیبایی­شناسی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق فضاهای مهدکودک ایران  با استانداردهای موجود است. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف کاربردی به روش کمی و کیفی است. برای جمع­آوری اطلاعات منابع اسنادی و میدانی استفاده شد. برای روش کیفی دو مدرسه «مهد کودک 36 کلاسه جاده هانگژو گودون چین و مهد کودک سبرا ونسیلد، کولدینگ دانمارک» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و برای کمی از پرسشنامه استفاده شد که از 326 مهدکودک واقع در شهر تبریز، 20 مهدکودک به صورت تصادفی انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی  SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که پست ­مدرنیسم در کشورهای توسعه یافته توانسته است بر ارتقاء کیفیت فضاهای مهدکودک مؤثر واقع شود. اما در کشورهای در حال توسعه مانند ایران هنوز سطح کیفیت فضاهای مهدکودک در سطح پایینی قرار دارد و پست ­مدرنیسم نتوانسته است تأثیرات لازم از نظر یادگیری و خلاقیت به لحاظ زیباشناسی برای کودکان به ارمغان بیاورد. همچنین یافته­های کمی نشان دادند که مهدکودک­های شهر تبریز از نظر استفاده از عناصر زیبایی­شناسی در سطح پایینی قرار دارند و فضاهای آموزشی موجود با استانداردها فاصله زیادی دارند. نتیجه‌گیری: ساختمانهای مهدکودک­ها عموماٌ برای این کاربری طراحی نشده­اند. در هیچ یک از آن­ها به کیفیت فضا توجهی نشده است. فضاها پاسخگویی روحیه کودکان نمی­باشد. در کل فضایی با طراوت و زمینه­ای برای تقویت حس زیبایی­شناسی کودک  ندارند.
شماره‌ی مقاله: 1
متن کامل [PDF 874 kb]   (128 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/28 | پذیرش: 1402/6/10 | انتشار: 1402/7/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb