دوره 4، شماره 4 - ( دوره 4، شماره 4 (پیاپی 14) 1402 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 47-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

faraji Z, nasri S. (2024). Representing the experiences of teachers of sixth grade classes in Sanandaj city. Early Childhood Health And Education. 4(4), 27-47.
URL: http://jeche.ir/article-1-149-fa.html
فرجی زاهد، نصری شاهین. بازنمایی تجارب معلمان کلاس های شش پایه شهرستان سنندج فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1402; 4 (4) :47-27

URL: http://jeche.ir/article-1-149-fa.html


1- دانشگاه فرهنگیان استان کردستان
چکیده:   (534 مشاهده)
زمینه و هدف: کلاسهای شش‌پایه در بین کلاس چندپایه بیشترین تعداد پایه و از لحاظ سن دانشآموزان بیشترین تنوع سنی را داراست. به همین دلیل در این پژوهش در صدد بازنمایی تجارب معلمانی هستیم که در سال تحصیلی 1401-1400 در کلاسهای شش پایه شهرستان سنندج مشغول تدریس بودند. روش پژوهش: پژوهش کیفی و راهبرد آن پدیدارشناسانه است. معلمان به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. گردآوری دادهها و فرآِیند مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت. پس از ضبط مصاحبهها، متن آنها تهیه شده و قبل از تحلیل، متن مصاحبه رویت مصاحبه-شونده رسیده است و سپس با استفاده از نرم افزار مکس کیودا، کدهای باز، مفاهیم و مضامین استخراج گردید.  یافته‌ها: یافتهها شامل سه مضمون اصلی و یازده مفهوم میباشد که عبارتاست از:  فرآیند آموزش (راهبردهای مدیریتی کلاس، فرصتها، راهکارهای تسهیل تدریس و چالشها)، معلم (موانع، قابلیت، موارد مطلوب و چندنقشیبودن معلم) و دریافتکنندگان آموزش (فراگیران، والدین، عوامل محیطی) میباشد.  نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد با توجه شرایط ویژه و چند نقشی معلم و کم امکاناتی و دور بودن کلاسهای شش پایه، لازم است توجه ویژهای به این معلمان شده و مشوقهای خاصی برایشان در نظر گرفته شود تا معلمان توانمند تدریس این کلاسهای ویژه را در نظر گیرند و همچنین لازم است امکانات مدرسه افزایش یابد. تجدید نظر در محتوای مکتوب و اهداف آموزشی کلاسهای چندپایه و علیالخصوص شش پایه از مواردی که باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1203 kb]   (99 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/17 | پذیرش: 1402/8/10 | انتشار: 1402/11/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb