دوره 4، شماره 2 - ( دوره 4، شماره 2 (پیاپی 12) 1402 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 72-59 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

eisazadeh M, Ghorban Jahromi R, Karimzadeh M, Dehghani Arani F. (2023). Investigating the effectiveness of the combination package of Child's Personality Type and Parent child interaction therapy in reducing anxiety symptoms and thought and attention problems. Journal of Childhood Health and Education. 4(2), : 4 doi:10.32592/jeche.4.2.59
URL: http://jeche.ir/article-1-163-fa.html
عیسی زاده مریم، قربان جهرمی رضا، کریم زاده منصوره، دهقانی آرانی فاطمه. بررسی اثربخشی بسته ترکیبی تعامل والد کودک آیبرگ و والدگری شخصیت مدار درکاهش نشانه‌های اضطرابی و مشکلات تفکر و توجه فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1402; 4 (2) :72-59 10.32592/jeche.4.2.59

URL: http://jeche.ir/article-1-163-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسالمی، تهران، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی تربیتی و شخصیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسالمی، تهران، ایران
3- دانشیار دانشگاه علوم توانبخشی و سالمت اجتماعی، تهران، ایران
4- عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1747 مشاهده)
زمینه و هدف: باتوجه‌به اینکه والدین به‌عنوان نزدیک‌ترین افراد به کودک بیشترین سهم را در تغییرات رفتاری کودک ایفا می‌کنند و به هر میزان توانایی آن‌ها در مدیریت مشکلات اضطرابی و مشکلات توجه بیشتر باشد باعث کاهش اختلالات در فرزندان آن‌ها خواهد شد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بسته ترکیبی تعامل والد کودک آیبرگ و و الدگری شخصیت مدار درکاهش نشانه‌های اضطرابی و مشکلات تفکر وتوجه بود. روش پژوهش: روش ایـن مطالعـه نیمه‌تجربی بـا طـرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بـا گـروه کنتـرل است. جامعـه پژوهـش، کل مـادران کـودکان بـا مشکلات توجه و نشانه‌های اضطرابی 7 تا 10 سال شـهر تهران بود کـه از میـان آن‌ها مـادران 30 کودک بـا روش نمونه‌گیری در دسـترس انتخـاب و بـه روش تصادفـی و با فرمول حجم نمونه برای پژوهش‌های آزمایشی در دو گـروه مسـاوی جایگزیـن شدند (هر گروه 15 نفر). گـروه آزمایـش 8 جلسه آنلاین 90 دقیقه‌ای آمـوزش تعامل والد کودک آیبرگ 1995 و والدگری شخصیت مدار را دریافـت کرد و گـروه گـواه هیـچ مداخله‌ای دریافــت نکرد. یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس با هدف بررسی تأثیر مداخله بر مشکلات رفتاری نشان داد که بسته مداخله‌ای تعامل والد-کودک آیبرگ و والدگری شخصیت مدار در کاهش نشانه‌های اضطرابی و مشکلات تفکر و توجه اثرگذار بوده است (01/0>p). مقایسه اندازه‌های اثر بدست آمده نشان داد که بسته مداخله‌ای، بیشترین تأثیر را بر اضطراب با ضریب اتای 511/0 دارد و پس از آن مشکلات تفکر با ضریب اتای 443/0 قرار دارد. نتیجه‌گیری: برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها ابتدا اطلاعات توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش ارائه و پس از آن مفروضه‌های استفاده از تحلیل کوواریانس بررسی نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌‌ نشان داد که بسته ترکیبی تعامل والد کودک آیبرگ و و الدگری شخصیت مدار درکاهش نشانه‌های اضطرابی و مشکلات تفکر وتوجه تأثیر معنی‌داری دارد. به‌عبارت‌دیگر، بین گروه آزمایش و گروه گواه به لحاظ متغیرهای مزبور تفاوت معنی‌داری وجود دارد. می‌توان گفت که سبک فرزندپروری با مشکلات رفتاری کودکان ارتباط دارد به شکلی که بر اهمیت نوع روابط درون خانواده برای دوران کودکی تأکید شده است.
شماره‌ی مقاله: 4
متن کامل [PDF 694 kb]   (212 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/6/17 | پذیرش: 1402/6/24 | انتشار: 1402/6/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb