چکیده: (56 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مهارت های اجتماعی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی خواندن انجام شد. در تدوین الگو، جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مقالات علمی معتبر در زمینه ناتوانی خواندن بود که باتوجه به جست و جوی منظم در پایگاه های اطلاعاتی، بر اساس معیارهای ورود مقالات علمی شناسایی و در نهایت بر اساس معیارهای خروج مقالات پژوهشی برای تحلیل نهایی انتخاب می شوند. برای گردآوری، گزارش و ثبت اطلاعات پژوهش های اولیه، از فرم کاربرگ طراحی شده توسط محقق استفاده شد. تحلیل یافته ها با استفاده از الگوی هفت مرحله ای سنتزپژوهی مارش(1991) و روش های کدگذاری باز و محوری انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی مقالات علمی معتبر در زمینۀ مهارت های اجتماعی بود که باتوجه به جست و جوی منظم در پایگاه های اطلاعاتی، براساس معیارهای ورود، مقالات علمی شناسایی و در نهایت بر اساس معیارهای خروج 52 تحقیق پژوهشی برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. جهت تحلیل داده های حاصل از سنتزپژوهی از تحلیل کیفی استفاده شد. در تحلیل کیفی به تعیین مقوله ها، تعیین نوع ارتباطات مقوله ها، تقلیل و ساده کردن متن، کشف ارتباط بین مفاهیم و مقوله ها، کدگذاری ارتباطات، ترسیم نتایج و نتیجه گیری پرداخته شد. برای تعیین اعتبار الگوی تدوین شده، از فرمول نسبت روایی محتوا و مقدار تعیینشده در جدول لاوشه براساس تعداد مشارکتکنندگان در آزمون استفاده شد. نتایج تحقیق نشانگر الگوی مطلوب برنامه درسی مبتنی بر مهارت های اجتماعی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی خواندن با میزان روایی 87/0 بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/7/16 | پذیرش: 1402/8/7