دوره 5، شماره 3 - ( دوره 5، شماره 3 (پیاپی 17) 1403 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 128-118 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Balideh M, Ebrahimpour M, Sahebdel H. (2024). Predicting students' academic well-being based on cognitive executive functions and school social atmosphere. Journal of Childhood Health and Education. 5(3), : 10 doi:10.32592/jeche.5.3.118
URL: http://jeche.ir/article-1-171-fa.html
بالیده مهدی، ابراهیم پور مجید، صاحبدل حسین. پیش بینی بهزیستی تحصیلی دانش آموزان بر اساس کارکردهای اجرایی شناختی و جو اجتماعی مدرسه فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1403; 5 (3) :128-118 10.32592/jeche.5.3.118

URL: http://jeche.ir/article-1-171-fa.html


1- دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسالمی، قائنات، ایران
3- استادیار گروه مشاوره، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسالمی، قائنات، ایران.
چکیده:   (1175 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس کارکردهای اجرایی شناختی و جو اجتماعی مدرسه بوده است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه دبیرستان‌های شهر بیرجند در سال تحصیلی ۱402-1401 بوده است. 350 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه جو مدرسه دلاویر (DSCS) بیر و همکاران (2011)، پرسش‌نامه توانایی شناختی نجاتی (2013) و پرسش‌نامه بهزیستی تحصیلی (AWBQ) تومینین - سوینی و همکاران (2012) بوده است. برای تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با کاربرد نرم‌افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که کارکردهای اجرایی شناختی کنترل مهاری و توجه انتخابی (0/001=P و 0/23-=β)، تصمیم‌گیری (0/001=P و 0/48-=β)، برنامه‌ریزی (0/02=P و 0/19-=β)، توجه پایدار (0/001=P و 0/30-=β)، شناخت اجتماعی (0/001=P و 0/50-=β) و انعطاف‌پذیری شناختی (0/000201=P و 0/27-=β) به همراه جو اجتماعی مدرسه (0/001=P و 0/36=β) پیش‌بینی‌کننده معنادار بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان است و فقط مولفه حافظه کارکردهای اجرایی شناختی نقش پیش‌بینی‌کننده معناداری ندارد (0/07=P و 0/09-=β). مقدار همبستگی چندگانه متغیرهای پیش‌بین با متغیر ملاک برابر با 0/75 بوده است و متغیرهای پیش‌بین قادر به پیش‌بینی 0/55 از واریانس متغیر بهزیستی تحصیلی بوده‌اند. نتیجه‌گیری: این نتایج نشان می‌دهد که کارکردهای اجرایی شناختی و جو اجتماعی مدرسه می‌توانند تبیین‌کننده بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان باشند.
شماره‌ی مقاله: 10
متن کامل [PDF 776 kb]   (258 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/29 | پذیرش: 1402/8/30 | انتشار: 1402/11/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb