دوره 5، شماره 3 - ( دوره 5، شماره 3 (پیاپی 17) 1403 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 128-118 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Balideh M, Ebrahimpour M, Sahebdel H. (2024). Predicting students' academic well-being based on cognitive executive functions and school social atmosphere. Early Childhood Health And Education. 5(3), : 10
URL: http://jeche.ir/article-1-171-fa.html
بالیده مهدی، ابراهیم پور مجید، صاحبدل حسین. پیش بینی بهزیستی تحصیلی دانش آموزان بر اساس کارکردهای اجرایی شناختی و جو اجتماعی مدرسه فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (3) :128-118

URL: http://jeche.ir/article-1-171-fa.html


1- دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسالمی، قائنات، ایران
3- استادیار گروه مشاوره، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسالمی، قائنات، ایران.
چکیده:   (979 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر پیش­بینی بهزیستی تحصیلی دانش­آموزان بر اساس کارکردهای اجرایی شناختی و جو اجتماعی مدرسه بود. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی بود. جامعه ­آماری شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه دبیرستان­های شهر بیرجند در سال تحصیلی 402-1401 بود. تعداد 350 دانش­آموز به روش نمونه­گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ جو مدرسۀ دلاویر (DSCS) بیر و همکاران (2011)، پرسشنامه توانایی شناختی نجاتی (2013) و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWBQ) تومینین-سوینی و همکاران (2012) بود. برای تحلیل داده­ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با کاربرد نرم­افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که کارکردهای اجرایی شناختی کنترل مهاری و توجه انتخابی (001/0=P و 23/0-=β)، تصمیم­گیری (001/0=P و 48/0-=β)، برنامه­ریزی (02/0=P و 19/0-=β)، توجه پایدار (001/0=P و 30/0-=β)، شناخت اجتماعی (001/0=P و 50/0-=β) و انعطاف­پذیری شناختی (000201/0=P و 27/0-=β) به همراه جو اجتماعی مدرسه (001/0=P و 36/0=β) پیش­بینی کننده معنادار بهزیستی تحصیلی دانش­آموزان است و فقط مولفه حافظه کارکردهای اجرایی شناختی نقش پیش­بینی کننده معناداری ندارد (07/0=P و 09/0-=β). مقدار همبستگی چندگانه متغیرهای پیش­بین با متغیر ملاک برابر با 75/0 بود و متغیرهای پیش­بین قادر به پیش­بینی 55/0 از واریانس متغیر بهزیستی تحصیلی بودند. نتیجه‌گیری: این نتایج نشان می­دهد که کارکردهای اجرایی شناختی و جو اجتماعی مدرسه می­توانند تبیین کننده بهزیستی تحصیلی دانش­آموزان باشد.
شماره‌ی مقاله: 10
متن کامل [PDF 776 kb]   (211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/29 | پذیرش: 1402/8/30 | انتشار: 1402/11/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb