1- دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسالمی، قائنات، ایران
3- استادیار گروه مشاوره، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسالمی، قائنات، ایران.
چکیده: (1175 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی بهزیستی تحصیلی دانشآموزان بر اساس کارکردهای اجرایی شناختی و جو اجتماعی مدرسه بوده است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دوره دوم متوسطه دبیرستانهای شهر بیرجند در سال تحصیلی ۱402-1401 بوده است. 350 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه جو مدرسه دلاویر (DSCS) بیر و همکاران (2011)، پرسشنامه توانایی شناختی نجاتی (2013) و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWBQ) تومینین - سوینی و همکاران (2012) بوده است. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با کاربرد نرمافزار SPSS نسخه 25 استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که کارکردهای اجرایی شناختی کنترل مهاری و توجه انتخابی (0/001=P و 0/23-=β)، تصمیمگیری (0/001=P و 0/48-=β)، برنامهریزی (0/02=P و 0/19-=β)، توجه پایدار (0/001=P و 0/30-=β)، شناخت اجتماعی (0/001=P و 0/50-=β) و انعطافپذیری شناختی (0/000201=P و 0/27-=β) به همراه جو اجتماعی مدرسه (0/001=P و 0/36=β) پیشبینیکننده معنادار بهزیستی تحصیلی دانشآموزان است و فقط مولفه حافظه کارکردهای اجرایی شناختی نقش پیشبینیکننده معناداری ندارد (0/07=P و 0/09-=β). مقدار همبستگی چندگانه متغیرهای پیشبین با متغیر ملاک برابر با 0/75 بوده است و متغیرهای پیشبین قادر به پیشبینی 0/55 از واریانس متغیر بهزیستی تحصیلی بودهاند. نتیجهگیری: این نتایج نشان میدهد که کارکردهای اجرایی شناختی و جو اجتماعی مدرسه میتوانند تبیینکننده بهزیستی تحصیلی دانشآموزان باشند.
شمارهی مقاله: 10
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/7/29 | پذیرش: 1402/8/30 | انتشار: 1402/11/13