Balideh M, Ebrahimpour M, Sahebdel H. (2024). Predicting students' academic well-being based on cognitive executive functions and school social atmosphere.
Early Childhood Health And Education.
5(3), : 10
URL:
http://jeche.ir/article-1-171-fa.html
بالیده مهدی، ابراهیم پور مجید، صاحبدل حسین. پیش بینی بهزیستی تحصیلی دانش آموزان بر اساس کارکردهای اجرایی شناختی و جو اجتماعی مدرسه فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (3) :128-118
URL: http://jeche.ir/article-1-171-fa.html
1- دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسالمی، قائنات، ایران
3- استادیار گروه مشاوره، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسالمی، قائنات، ایران.
چکیده: (979 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی بهزیستی تحصیلی دانشآموزان بر اساس کارکردهای اجرایی شناختی و جو اجتماعی مدرسه بود. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه دبیرستانهای شهر بیرجند در سال تحصیلی 402-1401 بود. تعداد 350 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ جو مدرسۀ دلاویر (DSCS) بیر و همکاران (2011)، پرسشنامه توانایی شناختی نجاتی (2013) و پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWBQ) تومینین-سوینی و همکاران (2012) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با کاربرد نرمافزار SPSS نسخه 25 استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که کارکردهای اجرایی شناختی کنترل مهاری و توجه انتخابی (001/0=P و 23/0-=β)، تصمیمگیری (001/0=P و 48/0-=β)، برنامهریزی (02/0=P و 19/0-=β)، توجه پایدار (001/0=P و 30/0-=β)، شناخت اجتماعی (001/0=P و 50/0-=β) و انعطافپذیری شناختی (000201/0=P و 27/0-=β) به همراه جو اجتماعی مدرسه (001/0=P و 36/0=β) پیشبینی کننده معنادار بهزیستی تحصیلی دانشآموزان است و فقط مولفه حافظه کارکردهای اجرایی شناختی نقش پیشبینی کننده معناداری ندارد (07/0=P و 09/0-=β). مقدار همبستگی چندگانه متغیرهای پیشبین با متغیر ملاک برابر با 75/0 بود و متغیرهای پیشبین قادر به پیشبینی 55/0 از واریانس متغیر بهزیستی تحصیلی بودند. نتیجهگیری: این نتایج نشان میدهد که کارکردهای اجرایی شناختی و جو اجتماعی مدرسه میتوانند تبیین کننده بهزیستی تحصیلی دانشآموزان باشد.
شمارهی مقاله: 10
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/7/29 | پذیرش: 1402/8/30 | انتشار: 1402/11/13