Karimi Farsani A, Bahramipour Isfahani M. (2024). The Effectiveness of Dual Music Therapy on Parenting Stress, Anxiety and Attachment Style of Anxious Children.
Early Childhood Health And Education.
5(3), : 7
URL:
http://jeche.ir/article-1-179-fa.html
کریمی فارسانی آرزو، بهرامی پور اصفهانی منصوره. اثربخشی موسیقی درمانی دوگانه بر استرس والدگری والدین، اضطراب و سبک دلبستگی کودکان مضطرب فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (3) :92-77
URL: http://jeche.ir/article-1-179-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
چکیده: (619 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی موسیقی درمانی دوگانه بر استرس والدگری والدین، اضطراب و سبک دلبستگی کودکان مضطرب بود. روش پژوهش نیمه ازمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و دورهی پیگیری دوماهه همراه با گروه کنترل بود. روش پژوهش: جامعه آماری شامل کلیه کودکان دارای اضطراب 5 تا 9 سال در شهر اصفهان در شهر اصفهان در سال 1402 بود. بدین منظور از طریق درج فراخوان در مراکز مشاوره و دعوت به شرکت در پژوهش، به شیوه نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن ملاک های خروج و ورود، تعداد 30 نفر انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. افراد گروه آزمایش به مدت 12 جلسه در دوره درمانی شرکت کردند؛ اما برای گروه کنترل، مداخلهای صورت نگرفت. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامههای استرس والدگری ابیدین (1991)، اضطراب کودکان فرم والد اسپنس (2001) و سبک دلبستگی فنزی-داتن (1996) بودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر در نرم افزار SPSS-24 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد، موسیقی درمانی دوگانه بر استرس والدگری والدین، اضطراب و سبک دلبستگی کودکان مضطرب تاثیر معنادار دارد و و اثرات آموزش در در طول زمان ثابت باقی مانده است. نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی موسیقی درمانی دوگانه بر کاهش استرس والدگری، اضطراب و بهبود سبک دلبستگی ایمن کودکان مضطرب کودکان پیشنهاد میشود برای تدوین برنامههای آموزشی و بهداشتی کودکان مضطرب، اقدامات موثری از سوی متخصصین کودک و موسیقی کودکان به انجام برسد
شمارهی مقاله: 7
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/9/5 | پذیرش: 1403/1/8 | انتشار: 1403/3/22