دوره 5، شماره 3 - ( دوره 5، شماره 2 (پیاپی 17) 1403 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vatankhah M, Hafezi F, Johari fard R. (2024). Comparison effectiveness solution focused kids' skill method and psychodrama on social skill, of educable mentally disabled male students. Early Childhood Health And Education. 5(3), : 3
URL: http://jeche.ir/article-1-184-fa.html
وطنخواه مژگان، حافظی فریبا، جوهری فرد رضا. مقایسه اثربخشی مهارت‌آموزی کودک راه‌حل محور و روان‌نمایشگری بر مهارت اجتماعی دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (3)

URL: http://jeche.ir/article-1-184-fa.html


1- مژگان وطنخواه، دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2- فریبا حافظی، (نویسنده مسئول) دانشیارگروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
3- رضا جوهری فرد، استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
چکیده:   (501 مشاهده)
هدف: این ﭘﮋوﻫش با هدف مقایسه اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ مهارت آموزی کودک راه‌حل محور و روان‌نمایشگری بر مهارت اجتماعی، دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی می‌باشد.
روش: این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی دارای پیش‌آزمون-پس‌آزمون-پیگیری وگروه گواه بوده و جامعه آماری مورد نظر از طریق نمونه‌گیری هدفمند در دسترس از بین کودکان  12-9 ساله مراجعه کننده به آموزشگاه استثنایی امید در بازه زمانی02-1401 واقع در شهر ساری انتخاب شدند. نمونه پژوهش حاضر 45  کودک کم‌توان ذهنی بودند که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگماری شدند. گروه آزمایش اول در 8 جلسه60 دقیقه‌ای، هفته‌ای دوجلسه با پروتکل مهارت آموزی کودک راه‌حل محور و گروه آزمایش دوم در 10 جلسه90 دقیقه‌ای هفته‌ای دو جلسه تحت آموزش روان‌نمایشگری قرار گرفتند، درحالی که به گروه گواه آموزشی در آن بازه زمانی داده نشد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه مهارت اجتماعی گرشام و الیوت می‌باشد. داده‌ها به شیوه تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزارspss-26  تحلیل شده است.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، رویکرد مهارت آموزی کودک راه‌حل محور و ران‌نمایشگری بر مهارت اجتماعی دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی اثرگذاری معناداری دارد و رویکرد مهارت آموزی کودک راه‌حل محور در مقایسه با رویکرد روان‌نمایشگری مؤثرتر است.
بحث و نتیجه‌گیری: رویکرد مهارت آموزی کودک راه‌حل محور و روان‌نمایشگری روشی کاربردی و اثرگذار در جهت افزایش مهارت اجتماعی است و رویکرد مهارت آموزی کودک راه‌حل محور در مقایسه با روان‌نمایشگری مؤثرتر می‌باشد.


شماره‌ی مقاله: 3
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/21 | پذیرش: 1402/10/23 | انتشار: 1403/2/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb