دوره 5، شماره 1 - ( دوره 5، شماره 1 (پیاپی 15) 1403 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nami Fard Tehrani P, karimi Firouzjaee A, Sadeghi Ziazi H, Farazandeh Pour F. (2024). LEGAL LINGUISTICS IN SUPPORT OF CHILDREN’S LINGUISTIC RIGHTS. Journal of Childhood Health and Education. 5(1), : 1 doi:10.32592/jeche.5.1.1
URL: http://jeche.ir/article-1-187-fa.html
نامی فرد طهرانی پرهام، کریمی فیروزجایی علی، صادقی زیازی حاتم، فرازنده پور فائزه. زبان شناسی قانونی در حمایت از حقوق زبانی کودکان فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1403; 5 (1) :16-1 10.32592/jeche.5.1.1

URL: http://jeche.ir/article-1-187-fa.html


1- نامزد دکتری تخصصی گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2- دانشیار گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات و زبان های خارجه، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3- استادیار گروه حقوق، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4- استادیار گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده:   (776 مشاهده)
زمینه و هدف: مقاله حاضر به بررسی رعایت حقوق زبانی کودکان اقلیت زبانی و بومی زبان ازمجرای زبانشناسی قانونی تدوین که در تناظر با معاهدات بین المللی بوده و توانسته عادلانه ایفای نقش در این زمینه نماید. روش پژوهش: روش مورد نظر در مقاله حاضر بصورت تحلیلی، توضیحی و تفسیری به انضمام تبیینی می باشد روش تحقیق مورد استفاده درآن از نوع همبستگی می باشدکه رابطه بین کمرنگی و پررنگی حقوق زبانی را در تناسب بامعاهدات بین المللی در خصوص اهمیت زبان و حق ادای آن که در طی ادوار گوناگون تاریخی تاکنون بدان ها اشاره شده است، تبیین می نماید. گردآوری اطلاعات  صرفا از طریق مطالعات کتابخانه ای و پایگاه های  اینترنتی معتبرمی باشدکه تنها بامطالعه وتحقیق نسبت به منابع موجود میسرمی گردد و ابزار گردآوری درآن، فیش تحقیقاتی است. یافته‌ها: نتایج حاصل ازمقاله حاضر نشانگر این می باشدکه بایستی در رسانه های جمعی و در کشور های مختلف درکنار زبان اول، زبان دوم را از زبان اقلیت های زبانی و کودکان بومی گرته برداری نمود تا انقراض زبان آنان به لحاظ ارزشی از بین نرود و درحیطه کاربردی استفاده صحیح از آن گردد. نتیجه‌گیری: طبق ماده 12 کنوانسیون حقوق کودک باید کودک آزادی اجتماعی را در استفاده از زبان اقلیتی و بومی خود داشته باشد تا بتواند در محاکم قضایی و.... عقاید خود را بطور صحیح و با حق زبانی خود ادا نماید و احقاق حقوق کودک در این زمینه صورت پذیرد. در نهایت زبان شناسی قضایی می تواند کودک را در حفظ و صیانت از حقوق زبانی اکثریتی و حتی اقلیتی خود کمک تا احقاق حق محقق گردد و بهینگی حاصل شود
شماره‌ی مقاله: 1
متن کامل [PDF 1039 kb]   (152 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/4 | پذیرش: 1402/10/22 | انتشار: 1403/2/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb