Abedin T, Taghiloo S, Ghodsi P, Davabi M. (2024). Causal relationship between Cognitive Emotion Regulation and psychological well-being with regard to the mediating role of mindfulness in students.
Journal of Childhood Health and Education.
4(4), 87-101. doi:
10.32592/jeche.4.4.87 URL:
http://jeche.ir/article-1-195-fa.html
1- گروه روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی تربیتی، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، گیلان، ایران، نویسنده مسئول
چکیده: (974 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علَی نظمجویی شناختی و بهزیستی روانشناختی با توجه به نقش میانجیگری ذهنآگاهی در دانشآموزان دوره متوسطه تهران انجام گرفت. روش پژوهش: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی با توجه به تعداد متغیرها بر روی یک نمونه 352 نفری انجام شد که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از میان دانشآموزان مقطع متوسطه دوم منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1400 انتخاب شدند. پرسشنامههای تنظیم هیجان گراتز و رومر (2004)، بهزیستی روانشناختی ریف (2002) و ذهنآگاهی فرایبورگ (2006) اجرا شدند و دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری در سطح معناداری 0.01> P توسط نرم افزار AMOS و SPSS ورژن 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: مدل ساختاری پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس نظمجویی شناختی هیجان با میانجیگری ذهنآگاهی در دانشآموزان با دادههای گردآوریشده، برازش قابلقبول و مطلوبی داشت (0.01> P). بنابراین نظمجویی شناختی هیجان با میانجیگری ذهنآگاهی، بهزیستی روانی را در دانشآموزان دوره متوسط تبیین میکند. نتیجهگیری: با توجه به ارتباط مثبت و معنادار بهزیستی روانشناختی با نظمجویی شناختی هیجان و تأیید نقش میانجی ذهنآگاهی، مدارس میتوانند با استفاده از کارگاههای مهارت زندگی، محیطهای آموزشی را به گونهای برنامهریزی کنند که با افزایش سطح ذهنآگاهی، امکان بهکارگیری مهارتهای مثبت نظمجویی شناختی هیجان، برای دانشآموزان فراهم شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/8/20 | پذیرش: 1402/10/20 | انتشار: 1402/11/13