XML English Abstract Print


1- گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (176 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال هماهنگی رشدی باعث دشواری‌هایی در رشد حرکتی کودکان می‌شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی دستکاری تکلیف بر رشد حرکتی در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری چهار هفته‌ای با گروه‌های آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این مطالعه همه دانش‌آموزان استثنایی مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 1-1400 بودند. نمونه پژوهش 30 نفر بودند که بر اساس ملاک‌های ورود به مطالعه با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی ساده با کمک قرعه‌کشی در دو گروه مساوی شامل گروه‌های آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش به مدت 8 هفته و هر هفته دو جلسه 50 دقیقه‌ای تحت مداخله مهارت‌های دستکاری تکلیف قرار گرفت و در این مدت گروه کنترل با روش متداول آموزش دید. داده‌ها با ویرایش دوم آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ (2016) گردآوری و با روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 در سطح معناداری 05/0 تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین کودکان با اختلال هماهنگی رشدی گروه‌های آزمایش و کنترل در مراحل پس‌آزمون و پیگیری از نظر همه خرده‌مقیاس‌های رشد حرکتی شامل ضربه با باتون، دریبل، دریافت، ضربه با پا، پرتاب بالای سر و غلتاندن تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر، آموزش مهارت‌های دستکاری تکلیف باعث افزایش ضربه با باتون، دریبل، دریافت، ضربه با پا، پرتاب بالای سر و غلتاندن در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی شد و نتایج در مرحله پیگیری نیز باقی ماند (05/0P<). نتیجه‌گیری: طبق نتایج پژوهش حاضر می‌توان از روش آموزش مهارت‌های دستکاری تکلیف در کنار سایر روش‌های آموزشی موثر برای بهبود رشد حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی بهره برد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/25 | پذیرش: 1402/11/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb