دوره 5، شماره 3 - ( دوره 5، شماره 2 (پیاپی 17) 1403 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranjdoust S, Pakdoost N. (2024). The effectiveness of play therapy on emotional and behavioral disorders of preschool children in Marand city. Early Childhood Health And Education. 5(3), : 4
URL: http://jeche.ir/article-1-198-fa.html
رنجدوست شهرام، پاکدوست نسرین. اثربخشی بازی‌درمانی بر اختلالات هیجانی رفتاری کودکان پیش دبستانی شهرستان مرند فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (3)

URL: http://jeche.ir/article-1-198-fa.html


1- دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد مرند؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛مرند؛ایران.
چکیده:   (275 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیدرمانی بر اختلالات هیجانی رفتاری کودکان بود.
 روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آمیخته بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پس آزمون با گروه گواه بوده است، جامعه آماری این پژوهش شامل، کودکان مقطع پیش دبستانی شهرستان مرند میباشد که تعداد 44 نفر با روش هدفمند بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. افراد بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. سپس برای کودکان گروه آزمایش جلسات آموزش بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بهصورت گروهی اجرا شد. برای گروه کنترل جلسات آموزش تشکیل نشد. پس از اتمام این جلسات از دو گروه آزمایش و کنترل آزمون اختلالات اجتماعی هیجانی گرفته شد. تعداد جلسات آموزشی هشت جلسه بود. این جلسات هر هفته در دو روز برای دو گروه بهمدت 45 دقیقه تشکیل شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان کودکان گارنفسکی و همکاران (2001)  بود که روایی آن با نظرات خبرگان و پایایی با آلفای کرون باخ مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد.
یافته‌ها: یافتهها نشان داد که بازیدرمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر اختلالات اجتماعی- هیجانی کودکان تأثیر دارد. بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر سازماندهی تکالیف، روابط همساالن کودکان، خود تنظیمی کودکان، ناآرامی و عصبانیت، ناراحتی و گرفته بودن و احساس تنهایی کودکان تأثیر دارد.
بحث ونتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش توصیه می شود که والدین، مربیان و کارشناسان آموزشی برای کاستن از رفتارهای مشکل آفرین کودکان از این شیوه آموزشی و درمانی بهره ببرند. همچنین پیشنهاد می شود که درمانگران و متخصصان کودک در کنار درمان های پزشکی از مداخلات بازی درمانی در کاهش مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان استفاده کنند.
شماره‌ی مقاله: 4
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/7/1 | پذیرش: 1402/11/1 | انتشار: 1403/3/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb