Karimzadeh M, Moazzami Godarzi R, Shahshahanipour S, Biglerian A. (2024). Determining the relationship between the safety and ergonomic features of the care environment and the behavioral problems of 4-6 year old children in pre-primary centers in Tehran..
Journal of Childhood Health and Education.
5(1), : 5 doi:
10.32592/jeche.5.1.53 URL:
http://jeche.ir/article-1-214-fa.html
کریم زاده منصوره، معظمی گودرزی رویا، شهشهانی پور سهیلا، بیگلریان اکبر. بررسی ویژگیهای محیط مراقبتی (ایمنی و ارگونومی) و ارتباط آن با مشکلات رفتاری کودکان 4تا6 سال مراکز پیش از دبستان شهر تهران فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1403; 5 (1) :66-53
10.32592/jeche.5.1.53 URL: http://jeche.ir/article-1-214-fa.html
1- دانشیار، گروه پیش دبستانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سالمت اجتماعی، تهران، ایران
2- دانش آموختهء کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش پیش از دبستان، دانشگاه علوم توانبخشی و سالمت اجتماعی ، تهران، ایران
3- دانشیار، گروه علوم بالینی، دانشگاه علوم توانبخشی و سالمت اجتماعی، تهران، ایران
4- استادتمام، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی،دانشگاه علوم توانبخشی و سالمت اجتماعی ، تهران، ایران
چکیده: (314 مشاهده)
زمینه و هدف: محیطهای متفاوتی که کودک با آنها سروکار دارد هر کدام به نوعی در چگونگی رفتارهای کودک تاثیر میگذارند. یکی از این محیطها، محیط مهدکودک یا مدرسه کودکان است که زمان قابل ملاحظهای از ساعات بیداری خود را در این مکان میگذرانند. روش پژوهش: این پژوهش توصیفی– تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مراکز پیش از دبستان شهر تهران است .روش برآورد حجم نمونه با در نظر گرفتن توان آزمون خطای نوع اول و سطح آلفا5 0/0 براساس روش کوهن و روش نمونه گیری خوشه ای 8 مرکز پیش از دبستان دخترانه و پسرانه از 4 بخش تهران، شمال، جنوب، شرق و غرب به ترتیب منطقه 1، منطقه 16، منطقه 9 و منطقه 4 انتخاب گردیدند سپس دادههای موردنیاز از این مراکز جمعآوری شد. در این پژوهش روش پرسشنامه و مصاحبه به کار گرفته شد. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه شامل سیاهه رفتاری کودک آخنباخ(1991) و چک لیست مقیاس سنجش کیفیت مراکز آموزشی سالهای اولیه کودکی(۳ تا ۶ سال ) نسخه ECERS-3(مشاهده به همراه مصاحبه) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS23 انجام گرفت. یافتهها: یافته ها نشان داد که بر اساس ضریب همبستگی بین ویژگیهای محیط مراقبتی و مشکلات رفتاری کودکان به میزان 0.934- رابطه وجود دارد که نشانگر یک رابطه قوی و منفی است.همچنین با توجه به مقدار مقدار احتمال به دست آمده(001/0 >) میتوان گفت بین ویژگیهای محیط مراقبتی با مشکلات رفتاری رابطه معنادار وجود دارد. براساس نتایج رگرسیون چندگانه بین مولفه فعالیت های یادگیری با مشکلات رفتاری رابطه معنا دار وجود دارد به گونه ای که با افزایش یک واحد به نمره یادگیری، به میزان 0.40 از متوسط نمره مشکلات رفتاری کاسته می شود. همچنین، نتایج تحلیل ماتریس همبستگی پیرسون نشان داد بین تمام ابعاد مشکلات رفتاری به جز قانون شکنی با ویژگیهای مراقبتی رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین براساس سطح معنی داری به دست آمده بین مشکلات رفتاری کودکان در دختران و پسران رابطه معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به یافته های تحقیق حاضر می توان گفت که به منظور کاهش مشکلات رفتاری کودکان باید توجه بیشتری به ویژگی های محیط مراقبتی آنان گردد زیرا کودکان از لحاظ روحی بسیار حساس هستند
شمارهی مقاله: 5
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/1/6 | پذیرش: 1403/1/26 | انتشار: 1403/3/4