Imanian M, Tahmasebi S, Biglaryan A, Karimzadeh M. (2020). School Age Care Environment SITUATION AT NON-PUBLIC PRIMARY SCHOOLS in Tehran in 2018.
Journal of Childhood Health and Education.
1(1), 9-21.
URL:
http://jeche.ir/article-1-24-fa.html
ایمانیان معصومه، طهماسبی سیامک، بیگلریان اکبر، کریم زاده منصوره. بررسی محیط مراقبت از کودکان در مدارس ابتدایی غیردولتی شهر تهران در سال 1397 فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1399; 1 (1) :21-9
URL: http://jeche.ir/article-1-24-fa.html
1- کارشناس ارشد علوم تربیتی پیش از دبستان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران. ایران
2- استادیار گروه آموزشی پیش از دبستان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران. ایران
3- دانشیار آمار زیستی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران. ایران
4- دانشیار گروه آموزشی پیش از دبستان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران. ایران
چکیده: (700 مشاهده)
مقدمه: کودکان تحت تاثیر محیط فیزیکی و اجتماعی قرار میگیرند، لذا توجه به فضاهای آموزشی ضرورت دارد و لازم است محیط مدارس در راستای حمایت از کودکان ارزیابی شوند. با توجه به خلاءهایی که در ارزیابی محیط مدارس وجود دارد، این پژوهش به ارزیابی محیط مراقبتی مدارس ابتدایی غیردولتی شهر تهران بر اساس ابزاری جامع پرداخته است. در مطالعه توصیفی – پیمایشی پیش رو، ارزیابی از جامعه 530 مدرسه ابتدایی غیر دولتی تهران که به صورت خوشهای چند مرحلهای 65 مدرسه انتخاب شدند با ابزار مقیاس رتبهبندی محیط مراقبت سنِ مدرسه(SACERS)، با تعیین نمره 5 به عنوان سطح معیار انجام شد. تحلیل آماری توسط نرم افزار SPSS23 به روش t تک نمونهای و تحلیل درصد تجمعی صورت گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که مدارس در شاخصهای فضا و تجهیزات، بهداشت و ایمنی، فعالیتها، ساختار برنامه با اختلاف معناداری پایینتر از میانگین معیار(میانگین 5) بودند و وضعیت مطلوبی نداشتند. در شاخصهای تعاملات و رشد و ارتقاء کارکنان با اختلاف معناداری بالاتر از میانگین معیار بودند. شاخص مرتبط با کودکان با نیازهای ویژه با استاندارد لازم اختلاف معنادار نداشتند و از وضعیت مطلوبی برخوردار بودند. عدم آگاهی متولیان آموزش و پرورش و والدین نسبت به اهمیت دوران اوان کودکی، عدم آگاهی و توجه به محیط مراقبتی مدارس، فقدان ابزاری جامع برای ارزیابی و نظارت ناکافی بر مدارس و عوامل اقتصادی میتوانند به عنوان عوامل احتمالی استاندارد نبودن محیط مراقبتی مدارس باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/1/17 | پذیرش: 1399/7/15 | انتشار: 1399/7/20