دوره 5، شماره 4 - ( دوره 5، شماره 4 (پیاپی 18) 1403 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 213-196 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: ...


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseini S M, Kakavand A, Shiri E. (2024). Effectiveness of Filial Therapy in Maternal Sensitivity and Parental Stress of Preschool Children with Emotional and Behavioral Problems in District 10 of Tehran during the COVID-19 Pandemic. Early Childhood Health And Education. 5(4), 196-213. doi:10.32592/jeche.5.4.196
URL: http://jeche.ir/article-1-246-fa.html
حسینی سیده معصومه، کاکاوند علیرضا، شیری اسماعیل. اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی‌بر رابطه والد–کودک بر حساسیت مادرانه و تنیدگی والدینی کودکان پیش‌دبستانی با مشکلات هیجانی و رفتاری در دوره کرونا‌ فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (4) :213-196 10.32592/jeche.5.4.196

URL: http://jeche.ir/article-1-246-fa.html


1- کارشناسی‌ارشد روان ‌شناسی عمومی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)، قزوین، ایران
2- دانشیار دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)، قزوین، ایران
3- استادیار دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)، قزوین، ایران
چکیده:   (187 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به پیامدهای روان‌شناختی بیماری کرونا بر سلامت روان کودکان و والدین و نیز تأثیر قابل‌توجه آن بر کیفیت رابطه والد-کودک، پژوهش حاضر با هدف تأثیر بازی‌درمانی مبتنی‌بر رابطه والد-کودک بر حساسیت مادرانه و تنیدگی والدین کودکان پیش‌دبستانی با مشکلات هیجانی و رفتاری منطقه ده شهر تهران در طول دوران کرونا انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدفْ کاربردی و ازلحاظ جمع‌آوری اطلاعات نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون، پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مادران کودکان پیش‌دبستانی با مشکلات هیجانی و رفتاری منطقه ده تهران است که در سال 1401 مشغول به تحصیل بودند. با روش نمونه گیری در دسترس، 41 نفر انتخاب شدند و 21 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل به‌صورت تصادفی قرار گرفتند. سپس مادران گروه آزمایش در جلسات آموزش بازی‌درمانی مبتنی‌بر رابطه والد-کودک شرکت کردند و مادران گروه کنترل در انتظار دریافت مداخله قرار گرفتند. هر دو گروه در سه نوبت پیش‌آزمون- پس‌آزمون، پیگیری (یک ماه بعداز اتمام مداخله) با فهرست رفتاری کودک (آخنباخ و رسکورلا، 1991)، پرسش‌نامه کیفیت مراقبت مادرانه (قنبری و همکاران، 2012) و پرسش‌نامه شاخص تنیدگی والدینی (آبیدین، 1992) ارزیابی شدند. جهت تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس (آنکوا) و تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد حساسیت مادرانه گروه آزمایش نسبت به گروه کنترلْ افزایش و میزان تنیدگی والدین (جز درخُرده‌مقیاس روابط با همسر در حوزه والد) کاهش یافته است. نتیجه‌گیری: بازی‌درمانی مبتنی‌بر رابطه والد-کودک می‌تواند به‌عنوان یکی از مداخلات پیش‌رو در زمان وقوع بحران‌هایی مانند کرونا جهت بهبود رابطه والد-کودک و کاهش تنش والدگری مورداستفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 615 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/17 | پذیرش: 1403/5/13 | انتشار: 1403/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb