دوره 5، شماره 4 - ( دوره 5، شماره 4 (پیاپی 18) 1403 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 183-172 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.PNU.REC.1402.203


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaleghi N, Rahmanian M. (2025). Effect of Philosophy Program for Children on Happiness, Quality of Life, and Mental Health on Children. Journal of Childhood Health and Education. 5(4), 172-183. doi:10.32592/jeche.5.4.172
URL: http://jeche.ir/article-1-271-fa.html
خالقی نادیا، رحمانیان مهدیه. اثربخشی برنامه فبک (فلسفه برای کودکان) بر شادکامی، کیفیت زندگی و سلامت روان کودکان فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1403; 5 (4) :183-172 10.32592/jeche.5.4.172

URL: http://jeche.ir/article-1-271-fa.html


1- کارشناس‌ارشد، گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران
چکیده:   (173 مشاهده)
زمینه و هدف: برنامه فبک با هدف پرورش توانایی‌های ذهنی و ارتقای سطح شناختی کودکان، از طریق مشارکت فعال آنان در بحث‌های فلسفی و یادگیری تعاملی، به‌دنبال افزایش توانایی‌های اجتماعی، اخلاقی و شناختی آن‌هاست. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه فبک (فلسفه برای کودکان) بر شادکامی، کیفیت زندگی و سلامت روان کودکان 9 تا 12 سال شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری 2 ماهه بهشمار میرود. جامعه آماری در این پژوهش کلّیه کودکان پایه سوم تا ششم دبستانهای شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند، 30 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند (هر گروه 15 نفر). هر دو گروه کنترل و آزمایش پرسش‌نامه 29 سؤالی شادکامی آکسفورد (1989)، پرسش‌نامه کیفیت زندگی کودکان ۸ تا ۱۲ ساله (2003) و پرسش‌نامه ارزیابی سلامت روان کودکان و نوجوانان (1984) را تکمیل کردند. دانشآموزان گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش با تمرینات فبک در طول 10 هفته قرار گرفتند و گروه گواه در حالت انتظار باقی ‌ماند. پس از پایان جلسات و 2 ماه بعد از آن، آزمون‌های ذکرشده برای هر دو گروه آزمایش و کنترل به اجرا درآمدند. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS24 تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد تأثیر برنامه فبک (فلسفه برای کودکان) بر شادکامی، کیفیت زندگی و سلامت روان کودکان 9 تا 12 سال شهر تهران معنادار است. نتیجه‌گیری: نتیجه گرفته می‌شود که برنامه فبک (فلسفه برای کودکان) می‌تواند به‌عنوان ابزاری مؤثر در ارتقای شادکامی، کیفیت زندگی و سلامت روان کودکان 9 تا 12 سال مورداستفاده قرار گیرد. این تأثیر مثبت به‌دلیل روش‌های آموزشی فبک، ازجمله تشویق به تفکّر انتقادی و مشارکت در بحث‌های فلسفی است.
متن کامل [PDF 520 kb]   (224 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/14 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb